Google este acuzată de Comisia Europeană că a abuzat de poziția dominantă din domeniul publicității online pentru a-și favoriza propriile serivicii. Plângerea oficială înaintată de CE reprezintă primul pas din investigația autorităților europene și este menită doar să informeze compania cu privire la neregulile descoperite.
Pentru rezolvarea acestei probleme, Comisia Europeană a recomandat Google să-și despartă anumite părți din compania, într-o premieră pentru autoritatea europeană, care nu oferă astfel de recomandări înainte ca investigația să fie completă.
Concret, Google deține două servicii importante pe care le-a folosit pentru a-și crea un avantaj direct față de editorii și agenții de publicitate: serverul de reclame și platforma de comercializare a acestora.
Serverele sunt utilizate pentru a ajuta site-urile și aplicațiile să-și gestioneze publicitatea automată, iar platforma de comercializare ajută agenții de publicitate să targeteze utilizatorii.
CE vrea ca cele două să funcționeze separat astfel încât Google să nu le folosească atunci când încheie contracte cu clienții săi. În viziuna autorității europene, modul în care acestea funcționează în prezent reprezintă un conflict de interese.
„Google reprezintă interesele atât ale cumpărătorilor, cât și ale vânzătorilor – în același timp, Google stabilește regulile privind modul în care cererea și oferta ar trebui să se împartă. Acest lucru dă naștere la conflicte de interese inerente și omniprezente”, a declarat Margrethe Vestager, vicepreședinta Comisiei, citată de Financial Times.
Vizate sunt doar reclamele de tip banner, care nu apar în căutările de pe Google, deci lovitura nu este atât de păguboasă pe cât pare. Totuși, recomandarea de despărțire a Comisiei este o premieră când vine vorba de reglementarea practicilor Big Tech.
Problema a venit în atenția CE încă din 2021, însă ancheta e departe de a fi finalizată. Investigația se alătură uneia similare din SUA, unde Departamentul de Justiție a identificat o serie de abuzuri ca cele prezentate de instituția europeană.
Google are la dispoziție până în luna septembrie pentru a răspunde plângerii Comisiei. La finalul anchetei, dacă gigantul american va fi găsit vinovat va risca o amendă ce se poate ridica la 10% din veniturile globale.
Leave a Comment