Știrea despre săptămâna de lucru de patru zile a Finlandei e falsă. Informația a ajuns și în presa din România

Știrea despre săptămâna de lucru de patru zile pe care Finlanda a implementat-o a făcut rapid încojurul lumii. Publicații din toate colțurile au vorbit despre beneficiile programului scurtat finlandez și despre măsurile pe care propriile state ar trebui să le ia, după același model. Din Anglia și până în România, mass-media vorbea despre născocirea Finlandei. Numai că era o știre falsă.

Povestea inițială

În vara anului 2019, la o petrecere pentru aniversarea Partidului Social Democrat din Finlanda, membri organizației și activiștii de partid s-au strâns pentru a petrece. Printre activitățile programate se număra și o discuție de grup, în cadrul căreia ministrul Transporturilor de la acea vreme, Sanna Maria, a susținut ideea că productivitatea finlandeză ar putea beneficia de o săptămână de lucru de patru zile. Totodată, e a postat despre acest subiect și pe Twitter, conform Newsnowfinland.fi.

Patru luni mai târziu, știrea ar fi fost preluată de către o publicație australiană (Kontrast), însă ideea propusă de Sanna Maria era transformată în proiect guvernamental – cu toate că nu a fost niciodată un țel al noului Guvern instalat.

Totuși, știrea a început să circule în publicațiile online din întreaga lume, ajungând chiar și în paginile unor ziare occidentale de renume. Newsnowfinland.fi notează că în plasa dezinformării au căzut și The Guardian, The Independent, Metro, precum și în publicații din SUA.

Presa din România, prezentă și ea 

În aceeași situații se regăsesc și publicații din România: un search pe Google a termenului ”săptămână de lucru de patru zile” ne arată că știrea se regăsește pe mai multe site-uri. Printre ele, și Libertatea, care titrează: ”Săptămână de lucru de patru zile a câte șase ore, în Finlanda. <<Oamenii merită să petreacă mai mult cu cei dragi>>”

Capital merge mai departe și lasă de înțeles că schimbarea programului standard de muncă va însemna un pas în față și pentru UE: ”Veşti bune în UE! Se introduce săptămâna de lucru de 4 zile şi program de 6 ore pe zi”. Ce este interesant e că aceeași publicație a mai scris despre ”propunerea” prim-ministrului finlandez, cu o săptămână înainte. Diferența este că, în primul articol, jurnalistul Capital a prezentat contextul spuselor lui Sanna Marin.

Știrea nu a lipsit nici de pe site-ul Mediafax, Cotidianul, Playtech, DC News, Antena 3,  Digi24, lucru care arată cât de ușor se pot disemina informații greșite în presă, fără ca jurnaliștii să fie conștienți de greșeală.

1 Comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *