Spune-mi ce vârstă ai ca să-ți spun ce platformă folosești
Sigur ați auzit vorba aia care spune că dacă folosești Facebook-ul ești deja bătrân. Instagram și TikTok sunt platformele tinerilor, deși cu Instagram s-ar putea să fii chiar pe muchie.
Conform unei analize The Manifest, popularitatea platformelor de social media este de necontestat, toate generațiile din prezent declarând că folosesc platformele social media, cel puțin, o dată pe zi. Proporția nu este mică deloc, peste 80% dintre respondenții din fiecare generație (GenZ, Millennials, GenX și Baby Boomers) au declarat asta.
Care este platforma de social media preferată de fiecare generație?
De-abia aici lucrurile devin interesante. Fiecare generație folosește social media în scopuri diferite și are, cel puțin, o platformă pe care o preferă în detrimentul alteia.
GenZ
GenZ sau Zoomeri, cum li se spune mai nou, sunt cea mai tânără generație și cei care petrec cel mai mult timp în mediul online.
O cercetare făcută de Pew Research Centre în 2018 (pe care o puteți găsi aici) a arătat că Instagram este platforma favorită a tinerilor.
În mod surprinzător, Facebook era pe loc fruntaș cu 51% dintre respondenți spunând că folosesc aplicația aproape în fiecare zi. Ei bine, asta era în 2018 înainte ca TikTok să lovească piața.
Un studiu mai recent, din 2019, a surprins popularitatea TikTok-ului. Deși în cercetare nu se menționează numele aplicației TikTok, scăderea abruptă a interesului tinerilor în ce are de oferit Facebook este evidentă. De la 51%, Facebook a coborât la 36%.
TikTok era încă la început pe atunci, dacă vă vine să credeți. În mai puțin de doi ani, gigantul chinez, a reușit să detroneze Facebook. A început sfios în 2019 când a devenit a doua cea mai descărcată aplicație la nivel global, dar s-a repliat, iar în 2020 a reușit să urce pe primul loc.
Succesul TikTok se datorează mixului de funcții pe care le împrumută de la celelalte platforme. La fel ca YouTube, conținutului este în întregime format din videoclipuri. De la Facebook împrumută navigarea printr-un feed de postări scurte și ușor de digerat. La fel ca Snapchat și Instagram, TikTok poate fi descărcat doar pe telefoanele mobile, lucru ce favorizează din start tinerii, care se descurcă mai bine cu smartphone-urile decât cei vârstnici. Totodată, conținutul este generat prin intermediul algoritmului de recomandare, nu prin sistemul de Friends sau Followers (când vorbim de pagina principală- For You).
Millennials
Millennials sunt destul de asemănători cu GenZ, singura mare diferență fiind dată de scopul cu care aceștia folosesc social media. Dacă GenZ declară că platformele social media îi ajută să-și dezvolte pasiunile sau proiectele personale (fie ele educaționale sau creative), Millennials spun că social media este de interest din punct de vedere profesional. Mulți au joburi în domeniul digital și au nevoie de platformele de socializare pentru a contacta clienți sau a rămâne în contact cu colegii.
GenX și Baby Boomers
Acestă categorie pare să își petreacă cea mai mare parte a timpului online pe Facebook și YouTube. Dintre toate grupele de vârstă, aceste generații folosesc Facebook cel mai mult, de multe ori în încercarea de a se conecta cu prieteni sau cunoștințe din trecut. După cum ați văzut în graficul al doilea, peste 90% din respondenții din această generație declară Facebook ca fiind accesat zilnic. Fiind mai în vârstă, aceste două categorii preferă să folosească platformele cu care sunt obișnuiți și de care au auzit deja. Sunt mai reticenți la a încerca lucruri noi, iar peste asta se adaugă și scepticismul lor față de trendurile și schimbările din mediul online.
Deci, dacă vreți să întineriți (din punct de vedere statistic, cel puțin) începeți să folosiți TikTok sau Instagram. Bine, mai aveți și Snapchat la dispoziție, dar hai să fim realiști.
Articole asemănătoare
EXCLUSIV Primele reacții ale jandarmilor, în 120 de secunde
Cele mai răspândite teorii ale conspirației din România
Spune-mi câți ani ai, ca să îți spun cu cine ai votat. Profilul votanților la alegerile prezidențiale 2019
Studiu în premieră. Cum percep românii fenomenul fake news în plină campanie
Alternativă pentru combaterea dezinformării. În locul limbajului de lemn, să apelăm la debunking