Propaganda rusă și cele șapte porunci ale dezinformării
Un proiect multimedia în trei episoade al ziarului The New York Times arată cum actualele campanii de dezinformare ale Kremlinului au o lungă tradiție în a folosi informația ca armă. Intitulată „Operațiunea Infektion”, acest serial spune povestea unui „virus politic” inventat acum mai multe decenii de către KGB, pentru „a-i distruge lent și metodic pe dușmanii săi din interior”, și pe care Kremlinul continuă să-l răspîndească în mod deliberat și în ziua de azi. Mediastandard a scris anterior despre aceasă operațiune (vezi AICI).
În cel de-al doilea episod al serialului „Operation infektion”, The New Yoork Times demonstrează cum până și cea mai sfruntată minciună poate fi transformată într-o poveste de succes a știrilor false. Tot ce trebuie să faci e să urmezi cele șapte porunci ale știrilor false – un ghid pas cu pas direct din cartea de rețete a Kremlinului pentru cum să „gătești” o furtună media perfectă:
Prima poruncă: caută crăpături în societățile țintă.
A doua poruncă: crează o minciună mare – atît de sfruntată încît nimeni nu va crede că e inventată.
A treia poruncă: învelește acea minciună în jurul unui sîmbure de adevăr – dezinformarea are cel mai mult succes când are o părticică de adevăr.
A patra poruncă: ascunde-te, fă să pară că povestea a venit de la altcineva.
A cincea poruncă: găsesește un idiot util, cineva care să-ți răspîndească mesajul fără să știe spre o audiență mai mare.
A șasea poruncă: când adevărul iese la lumină – neagă tot.
A șaptea poruncă: joacă multă vreme jocul – s-ar putea ca eforturile să nu aibă succes ani la rînd, dar acumulate într-o perioadă lungă de timp vor avea într-un final un impact politic.
Găsirea și exploatarea diferențelor în interiorul societăților pluraliste, calibrarea atentă a mesajelor de dezinformare spre audiențele țintă, învelirea declarațiilor false în jurul unui sîmbure de adevăr. amplificarea firelor narative prin intermediul vocilor doritoare și ale celor care care nu bănuiesc nimic deopotrivă – acestea sunt caracteristicile de bază ale campaniilor de dezinformare ale Kremlinului.
Cu metode testate în timp, Kremlinul urmează nezdruncinat strategia dezbină și cucerește, pentru a sparge alianțe, a întoarce țări, grupuri sociale și indivizi unii împotriva altora și pentru a slăbi Occidentul într-o abordare de tip joc de sumă zero.
Articole asemănătoare
Propagandă marca Sputnik: Ce personaje sunt lăudate de oficiosul Kremlinului
Instagram și Facebook au ascuns comentariile care conțineau steagul palestinian
Maia Sandu, ținta unui deepfake. Președintele Republicii Moldova își ”anunță” demisia în îmbrăcăminte musulmană
Rețea de site-uri dacopate, materiale ”împrumutate” și naționalism: rețeta Sevedetot.ro
Conferință de presă la MAI, pe fondul coronavirus. Noi restricții pentru populație până pe 31 martie