Meta este din nou în atenția autorităților europene cu privire la modelul de subscripție ce elimină reclamele de pe Facebook și Instagram. De data aceasta, Rețeaua de cooperare pentru protecția consumatorilor (CPC) a trimis o înștiințare către Meta în care îi atrage atenția că modelul implementat încalcă legile UE pentru protecția consumatorului.
Într-o declarație de presă, Comisia Europeană notează că ancheta CPC a pornit din 2023, după ce Meta și-a lansat modelul de subscripție, care a pus utilizatori să aleagă fie să se aboneze la utilizarea Facebook și Instagram contra cost, fie să folosească serviciile gratis, dar să consimtă ca datele lor personale să fie folosite de Meta pentru a li se afișa reclame personalizate.
Acest model este numit de autoritățile europene ca „plată sau consimțământ” (pay or consent) și nu ar respecta legislația Uniunii. Mai precis, CPC e de părere că Meta a folosit un limbaj confuz pentru a deruta utilizatorii și nu le-a oferit suficiente informații ca aceștia să facă o alegere fundamentată. În plus, faptul că Meta prezintă folosirea Facebook sau Instagram ca fiind gratuită, este o altă problemă pentru că datele personale ale utilizatorilor colectate de Meta se traduc în venituri prin reclamele personalizate afișate.
Limbajul autorităților este printre cele mai ferme de până acum și nu doar că resping modelul ”pay or consent” al Meta, ci critică întreaga atitudine de a induce utilizatorii în eroare prin faptul că nu dezvăluie toate informațiile necesare.
CPC a oferit companiei timp pâna la 1 septembrie pentru a veni cu schimbări la modelul de subscripție, în caz contrar riscă amenzi ce se pot ridica pâna la 4% din veniturile anuale din țările UE unde neregulile au fost semnalate și de autoritățile naționale.
„Consumatorii nu trebuie ademeniți să creadă că fie vor plăti și nu li se va mai afișa nicio reclamă, fie vor primi un serviciu gratuit, când, în schimb, vor accepta ca societatea să le utilizeze datele personale pentru a obține venituri din reclame. Legislația UE privind protecția consumatorilor este clară în această privință. Comercianții trebuie să informeze consumatorii în mod direct și complet transparent cu privire la modul în care utilizează datele lor personale. Acesta este un drept fundamental pe care îl vom proteja”, a declarat Didier Reynders, comisarul UE pentru justiție.
Această anchetă este diferită de cea a Comisiei Europene care se concentrează pe același model de subscirpție. În cazul CE, Meta este acuzată că încalcă legea DMA (reglementările UE cu privire la piața digitală) pentru că Meta, chiar dacă plătești să scapi de reclame, tot îți va colecta datele personale și le poate folosi în scopuri publicitare. Feed-ul tău o să fie fără reclame, însă modul în care Facebook sau Instagram îți preia datele tale personale nu se schimbă.
Leave a Comment