Instagram – o alternativă a publicațiilor online de a se promova?

Studii despre eficacitatea promovării afacerilor mici sau mari pe platforma de socializare Instangram s-au tot făcut. De exemplu, doi experți vorbesc în acest clip despre înlocuirea publicității de pe Facebook cu cea de pe Instagram. Unul dintre argumentele invocate în vlog este acela al capacității de personalizare a mesajelor, spre deosebire de platforma lui Mark Zuckerberg, care din cauza volumului mare de content, tinde să fie impersonală. De asemenea, contentul grafic (video-uri și poze) gândit și estetic poate ajuta companiile să atragă mai mulți urmăritori.

Cu toate astea, nu există studii clare despre impactul pe care îl au paginile de Instagram asupra site-urilor de știri. Nu știm exact dacă numărul de vizitatori unici pe zi crește odată cu vizibilitatea contului de pe platforma de socializare sau dacă merită ca  publicațiile să investească în promovarea pe această cale.

Publicația New York Times a apelat și ea la această metodă, însă nu este un cont așa cum te-ai aștepta să aibă un ziar – contentul este mai repede cu iz cultural decât format din materiale să promoveze știri sau editoriale. Luând în calcul popularitatea de care NYTimes are parte (nytimes.com se află pe locul 4 în topul celor mai citite publicații online), numărul de followeri este rezonabil – 4,2 milioane de urmăritori.

Numărul trei pe lista menționată (primele două sunt din China, respectiv Rusia) este The Guardian, care pe Instagram are ceva mai puțini urmăritori – 1,1 milioane -, însă un content ceva mai apropiat de nișa publicației. Materialele sunt cu preponderență video și arată evenimente actuale, precum dansul făcut de premierul britanic, Theresa May.

În România, fenomenul pare că nu dă rezultate spectaculoase, ca și în cazul celor două mari publicații. Adevărul (considerat cel mai vizitat site românesc) a adoptat această tehnică de promovare, însă numărul de utilizatori ce urmăresc pagina de Instagram este cu mult mai mic decât al celor de pe Facebook (22,3 mii, respectiv 679.554).

Diferența între abordarea ziarului românesc este că anumite articole de pe site sunt postate la story-ul paginii, utilizatorul având posibilitatea să ajungă cu un swipe la material. În rest, conținutul este postat la diferență de o zi/două și sunt mai repede o modalitate prin care publicația încearcă să se apropie de cititor, prin folosirea unui limbaj relaxat.

Hotnews.ro a pierdut startul promovării pe Instagram – contul este ignorat, postările sunt rare și cu subiecte diverse (poze din București, de pe terasa redacției, cu flori, cu meciuri de fotbal și așa mai departe). Numărul de followeri este, de asemenea, mai redus decât cel de pe Facebook (8,880 vs 439.677).

Recorder are conținutul la care ne-am putea aștepta, spre deosebire de Hotnews.ro, care nu ține aproape deloc pasul cu informarea utilizatorilor de Instagram. Deși și această publicație nu folosește funcția de story (spre deosebire de Adevărul), postările păstrează un flux constant și sunt exact ceea ce i-a făcut pe jurnaliștii de la Recorder.ro să se remarce în online-ul românesc: investigațiile video.

În rest, promovarea prin această platformă de socializare nu este încă descoperită de către alte publicații relevante în online-ul românesc, și probabil situația nici nu se va schimba, întrucât caracterul personal și formatul greoi (nevoia de poze/materiale video) nu sunt cea mai bună alegere pentru publicațiile care au un flux constant. Cu toate astea, Instagram ar putea reprezenta o alternativă pentru acele ziare care vor să facă o promovare brandului, mai mult decât materialelor în sine. În alte cuvinte, platforma reprezintă o alternativă pentru aceia care doresc să aducă mai mulți cititori fideli, nu doar de ocazie.