Google, în spatele unei campanii anti-dezinformare din Uniunea Europeană

Google lansează un proiect anti-dezinformare în Cehia, Polonia și Slovacia. Subiectul îl reprezintă propaganda cu privire la refugiații ucraineni și are ca scop inocularea utilizatorilor în fața valurilor de fake news care inundă platformele de socializare.

Compania subsidiară Google, Jigsaw, a demarat acest proiect în parteneriat cu universitățile Cambridge și Bristol. Conform Reuters, Google a lucrat cu o echipă de psihologi din cadrul universităților, creând clipuri scurte de 90 de secunde care ajută oamenii să identifice manipularea emoțională dintr-un titlu de știre. La asta se adaugă și instruirea utlizatorilor în a identifica când un titlu aruncă vina pe un lucru sau când evidențiază existența unui țap ispășitor.

Cercetătorii au spus că practicile prin care dezinformarea se viralează urmărește anumite tipare care pot fi identificare astfel încât oamenii să le recunoască și să le evite. Numeroasele narațiuni false despre refugiații din Ucraina reprezintă un subiect perfect pentru ce încearcă Google să facă. Țările alese pentru acest proiect sunt, astfel, regiuni unde dezinformarea despre refugiați este la cote ceva mai înalte decât în alte zone ale Uniunii Europene, însă dacă rezultatele acestui demers vor fi satisfăcătoare, atunci proiectul poate fi extins și în alte țări.

Ne gândim la aceasta ca la un experiment pilot, așa că nu există absolut niciun motiv pentru care abordarea să nu poată fi extinsă și în alte țări. Polonia a fost aleasă pentru că are cei mai mulți refugiați ucraineni, Republica Cehă și Slovacia fiind puncte de referință relevante pentru restul Europei”, a declarat șefa echipei de cercetare din cadrul Jigsaw pentru Reuters.

Motivul pentru care sunt optimiști cu privire la reușita campaniei este pentru că în cercetarea universităților, Google a expus peste 5 milioane de utilizatori de YouTube la videoclipurile de inoculare create de psihologii britanici. Aproape un milion dintre spectatori au privit, cel puțin, 30 de secunde din cele 90.

Google a spus că va lucra în parteneriat cu ONG-uri locale, fact checkeri, academicieni și experți în dezinformare pentru a se asigura că rezultatele vor fi cât se poate de eficiente.