În cel mai mare an electoral din ultima vreme (și o spun în sensul cel mai literal al cuvântului), discuțiile despre aportul TikTok la popularitatea politicienilor s-au întețit în mass-media și în public.
Logica este următoarea: dacă un politician, să zicem George Simion, este mai prezent pe rețelele de socializare, el va aduna mai mulți susținători. Are sens, nu-i așa? El își răspândește mesajul pe o platformă masivă, folosită de peste 7 milioane de români, iar unii dintre ei ar putea chiar să facă efortul de a merge să-l voteze pe el sau partidul său. Această idee a fost răspândită chiar și de alți politicieni, precum Rareș Bogdan (PNL) și Lucian Romașcanu (PSD).
Într-un interviu pentru HotNews.ro, Rareș Bogdan, europarlamentar PNL și candidat în viitoarele alegeri, a afirmat că tinerii cad „pradă propagandei și manipulării agresive și perverse” care este dusă prin intermediul acestei platforme. Cu alte cuvinte, liberalul afirmă că TikTok permite AUR să desfășoare acțiuni de propagandă politică – însă platforma neagă vehement acest acuzații.
„Există multe concepții greșite și zvonuri despre TikTok. Dacă ne referim la propagandă sau alte lucruri similare, acestea nu își au locul pe TikTok. Am eliminat orice informație vătămătoare, orice dezinformare sau comportament care este împotriva regulamentului nostru. Lucrăm cu toate autoritățile, cu lideri politici și cu autorități în domeniul siguranței pe internet”, a spus Jakub Olek, directorul de politici publice și relații guvernamentale TikTok, în cadrul unei întâlniri cu jurnaliștii români, conform EuropaFM.ro.
Spune-mi de unde îți iei informațiile, ca să îți spun pe cine vei vota
Într-o postare pe subredditul r/Romania, Dacian Cioloș i-a rugat pe utilizatori să semneze pentru ca partidul său REPER să poată participa la alegeri: „Vin spre voi azi nu pentru că vreau să fac politică sau să vă conving să mă votați. Vin cu un apel la democrație și la pluralism politic. Anul acesta s-ar putea să nu găsiți pe buletinele de vot nici Partidul REPER, nici colegi de-ai noștri din opoziție, și nici candidați independenți. Probabil că știți că pentru a candida în România, partidele trebuie să strângă 200.000 de semnături, iar independenții 100.000, FIZIC”.
Însă nu despre apelul lansat de Cioloș vreau să vorbesc – deși este un exemplu bun de cum politicienii se adaptează votanților, iar posibilitatea ca votanții REPER să folosească Reddit este mare; un comentariu de la această postare mi-a atras atenția.
Deși probabil nu asta era intenția autorului comentariului, nu putem să ignorăm că @Helpful_Leaf are dreptate într-o anumită privință: nu poți atrage un electorat dacă nu îl cunoști. Desigur, este nerealist să ne imaginăm că un partid poate atrage în număr mare un electorat care nu rezonează cu mesajul său politic – există un motiv pentru care AUR, USR și REPER au votanți mai ales din generațiile tinere.
Însă AUR înțelege destul de bine, cel puțin la nivel de campanie, cum să-i întărâte pe potențialii alegători. Își transmite mesajele acolo unde știe că ele au cele mai multe șanse să ajungă (pe TikTok; pentru că electoratul său petrece mai mult timp pe social media decât generațiile mai mari). Însă cel mai și cel mai important este că aceste mesaje transmise pe TikTok sunt ceea ce vor unii tineri să audă.
E o lecție de bază din științele socio-umane: dacă omul n-are ce să mănânce, nu o să se poată gândi la nemurirea sufletului. În acest caz, dat fiind faptul că tinerii din România sunt mai vulnerabili la sărăcie decât media europeană, o să fie mai atenți la mesaje referitoare la creșterea salariului minim decât la probleme mai abstracte, care nu-i par votantului de rând că i-ar influența direct și drastic viața.
Fiecare partid alege cum să-și transmită mesajul în funcție de preferințele electoratului. Dacă PSD și PNL se îndreaptă către TV, un format media preferat mai ales de persoanele de peste 35 de ani, AUR, care mizează pe votanți tineri, alege platforma cea mai folosită de generația 18-34, TikTok. Acum patru ani, când formațiunea politică a lui Simion a apărut în spațiul public, mesajele erau transmise mai ales pe Facebook. Între timp, preferințele publicului s-au schimbat și TikTok a început să câștige teren în fața platformei deținute de Meta.
Indiferent de numele pe care îl poartă, AUR tot pe o platformă de social media și-ar fi dus campania. Pentru că acolo este electoratul său țintă.
Totuși, prezența masivă de pe social media sau din mass-media nu garantează niciunui partid câștigul. Ca și în cazul adversarilor, cifrele AUR de pe TikTok nu reprezintă neapărat o reflecție a realității.
Leave a Comment