Emisiile centrelor de date Big Tech, de peste șapte ori mai mari decât raportează companiile
Companiile Big Tech dețin nenumărate centre, esențiale pentru produsele și serviciile pe care acestea le oferă. Puterea de procesare tot mai mare a noilor tehnologii și, mai ales, inteligența artificială sunt printre motivele pentru care emisiile centrelor de date au crescut și au ajuns să fie de peste șapte ori mai mari decât ce companiile raportează în acest moment.
Creșterea fulminantă a emisiilor din ultimii ani este cauzată, în principal, de îmbrățișarea programelor AI de către Big Tech. Inteligența artificială necesită un consum energetic și de zece ori mai mare decât o căutare pe Google. Cuplat cu tendința giganților tech de a căuta portițe legale prin care să raporteze un nivel de emisii mai mic, numărul real al acestora este semnificativ mai mare.
Conform unei analize The Guardian, nivelul real al emisiilor centrelor de date este cu 662% mai mare – adică de 7,62 de ori peste nivelul prezentat oficial de companii precum Amazon, Apple, Google, Meta sau Microsoft.
Cel mai mare poluant dintre cele cinci este Amazon, din cauza diferitelor servicii și produse pe care gigantul le oferă. Locul doi, ocupat de Apple, se ridică doar la jumătatea emisiilor generate de Amazon în 2022.
Energia consumată de aceste centre de date este uriașă, iar nivelul este în continuă creștere. Ultima estimare a Agenției Internaționale pentru Energie (IEA) plasa consumul energetic al centrelor de date la 1,5% din totalul de consum global. Analiza IEA se referă la anul 2022 și nu cuprinde valul de popularitate al programelor AI, care a început spre începutul lui 2023. Prognoza experților este că, până în 2030, cererea de energie al acestor centre o să crească și cu 160%.
Cât despre rapoartele oficiale prezentate de companiile Big Tech, care arată că emisiile sunt în scădere, acestea sunt făcute folosindu-se de lacune legale ce le permite să ignore emisiile de la nivel local – unde se află centrele de date, spre exemplu. Unii dintre angajații companiilor numesc această practică „contabilitate creativă”.
„Este vorba de contabilitate creativă. Amazon – în ciuda tuturor PR-urilor și propagandei pe care le vedeți despre fermele sale solare, despre camionetele sale electrice – își extinde utilizarea combustibililor fosili, fie în centrele de date, fie în camioanele diesel”, a spus un reprezentant al grupului pro-climă al angajaților Amazon, pentru Guardian.
Nivelul emisiilor centrelor de date a intrat în atenție după ce dezvoltarea aplicațiilor de inteligență artificială a intrat în mainstream. Nevoia de energie electrică a acestei tehnologii și puterea de calcul pe care o presupune a scos la iveală costul imens pe care AI îl are asupra mediului.
1 Comentariu
Articole asemănătoare
Atitudinea lui Elon Musk față de dezinformarea pe X îngrijorează UE
Rețele sociale: când oamenii nu-s acasă, boții moderează-n masă
Operațiunea „Spamouflage”: Meta a dejucat o amplă campanie de dezinformare pro-China
Trump nemulțumit de știrile care au apărut în urma întâlnirii cu Putin
Rusia amendează laureatul Premiului Nobel pentru Pace și publicația sa pentru „abuzarea libertății presei”