Cum a reușit AUR să obțină un scor atât de bun: despre proteste, Facebook și propaganda rusă

După primul exit-poll, presa din România și-a exprimat uimirea față de aparenta performanță a AUR de a trece pragul necesar și, ulterior, detașarea față de partide ceva mai cunoscute, precum PMP și ProRomânia. Însă privit cu atenție, rezultatul AUR nu vine ca o surpriză, ci ca o confirmare a unei rețete periculoase, dar eficiente.

Publicitatea politică din presă, înlocuită cu scandalurile de pe Facebook

Dacă presa nu a făcut mențiuni importante despre AUR până în acest moment, nu înseamnă că Alianța pentru Unirea Românilor nu s-a făcut publicului remarcată deloc.

Principalul canal pe care formațiunea condusă de George Simion a reușit să atragă atenția pe rețelele de socializare – în mod special Facebook -, prin prezența sa la protestele din ultima vreme. Desigur, acestea nu sunt singurele acțiuni pe care formațiunea politică și, deopotrivă, persoanele de la conducere, le-au făcut pentru a atrage atenția electoratului, însă reprezintă principalul motiv pentru care oamenii au auzi de AUR.

Protestatari prin natură, membrii AUR au organizat și întreținut proteste populare vremii. Protestele pentru unirea României cu Republica Moldova, Roșia Montană și cele împotriva măsurilor anti-coronavirus.

Poate una dintre cele mai cunoscute (și ironizate) persoane care au participat la manifestațiile anti-mască este Diana Iovanovici-Șoșoacă. În cadrul unui protest din vară, în ie, Șoșoacă spunea într-un discurs: „Cine e Iohannis, să ne spună nouă, poporul pe care și-a clădit puterea, să nu mergem la Iași, la Sfânta Paraschiva? (…) I-am spus lui Orban: Arestează-mă, bă! Că nu mă oprești tu pe mine!”.

Presa a cunoscut-o ceva mai bine atunci când viitorul senator AUR de Iași (cum sună!) l-a reprezentat pe ÎPS Teodosie în calitate de avocat în scandalul recent privind pelerinajul de Sfântul Andrei. Procesul nu s-a desfășurat așa cum fața bisericească sau susținătorii pelerinajelor și-ar fi dorit, instanța decizând ca doar cei din județul Constanța să poată participa. Însă, avocata Șoșoacă a dovedit ulterior că se pricepe mai bine la a nerespecta deciziile judecătorești decât din poziția de avocat, întrucât a participat și ea la evenimentul religios, în ciuda faptului că nu avea reședință în Constanța.

Revenind la Facebook, n-a durat mult până când Diana Iovanovici-Șoșoacă să devină cât de cât cunoscută. În bula sa, era aplaudată ca o fermă susținătoare a drepturilor ortodocșilor, în timp ce de cealaltă parte, era criticată pentru nerespectarea măsurilor de protecție de bază, precum purtarea măștii.

Au existat câteva grupuri dedicate viitoarei senatoare, precum „Împreună cu Avocata Diana Șoșoacă”, dar care și-au schimbat ulterior numele în ceva mai pe placul multor români, „Cu noi este Dumnezeu”.

Captură de ecran Facebook / Grupul „Cu noi este Dumnezeu”. Acesta este un singur exemplu, însă pe parcursul ultimelor luni au existat tot felul de mesaje de susținere pentru AUR sau persoane din interiorul partidului.

AUR a fost organizatorul unui protest ”anti-botniță”, din Piața Universității, la care au participat și mai mulți copii. Lângă Universitatea de Geografie, liderii politici ai Alianței și alte personaje remarcate la protestele împotriva măsurilor i-au îndemnat pe oameni să nu poarte mască și au cerut, printre altele, demisia Guvernului.

Propaganda rusă, prietenoasă cu AUR

De când cu Alianța pentru Unirea Românilor, Sputnik pare să fi trecut peste detașarea PSD de Kremlin – odată cu condamnarea lui Dragnea – și i-a mai revenit suflul la loc. Realist vorbind, Sputnik a început să facă trimiteri la Alianța pentru Unirea Românilor abia la începutul lunii decembrie, însă a pompat destule laude la adresa partidului sau a liderilor acestuia.

DW scrie: „Siteul de propagandă al Kremlinului, Sputnik, laudă rezultatele AUR și parlamentarii aleși pe listele acestui nou partid, între ei mai ales pe generalul în rezervă Mircia Chelaru, fost șef al Marelui Stat Major al Armatei, cunoscut pentru opoziția sa față de NATO și pentru admirația față de mareșalul Ion Antonescu. Numărul trei în Alianța pentru Unirea Românilor este Sorin Lavric, un scriitor cu notorietate, colaborator regulat al României literare, care s-a dezvoltat pe linia filosofiei lui Constantin Noica și care a adus o serie de argumente împotriva purtării măștilor de protecție: «din punct de vedere medical sunt inutile, din punct de vedere psihologic sunt mutilante, iar din punct de vedere simbolic ele sunt un semn de obediență»”. 

Câteva semne de prietenie între Sputnik și AUR par să existe, chiar și din perspectivă ideologică. Alianța lui Simion e tot ce organul oficial de propagandă al Kremlinului își dorește să fie: sceptic față de UE, anti-sistem, ultra-creștin, ultra-naționalist, pro-familie. Practic, AUR îndeplinește toate căsuțele pentru un partid care poate băga zâzanie, după agena Kremlinului.

Să nu uităm, totuși, că cel puțin două persoane din conducerea AUR au coordonat și Coaliția pentru Familie – un proiect rușinos pentru România, dar care a reușit două lucruri: 1) să divizeze pentru o vreme societatea românească și 2) să identifice tiparul votantului potrivit pentru AUR.

Alianța pentru Unirea Românilor a reușit să atragă atenția prin scandaluri, prin opozița față de curentul ”mainstream” politic și, mai ales, prin pomparea unei activități online consistentă. Însă AUR a reușit să atragă voturi și prin întruchiparea a ceva ce o parte din electorat avea nevoie: un partid ultra-naționalist, care să ia locul PRM, a cărui dispariție a determinat mulți alegători să treacă în planul pasiv.

Alexandra Irina Minea:
Leave a Comment

Acest website foloseste cookie-uri