
Controversata lege “anti-dezinformare” a Spaniei ar putea să fie o amenințare la adresa democrației
Consiliul spaniol de Securitate Națională a adoptat, în decursul lunii trecute, o lege descrisă ca fiind armă a autorităților iberice împotriva dezinformării – însă modul în care aceasta a trecut lasă mari semne de întrebare.
Legea, numită „procedura de intervenție împotriva dezinformării”, ar urma să permită supravegherea rețelelor de socializare pentru depistarea propagandei externe, precum și să stabilească pașii de urmat pentru blocarea acesteia.
Însă oricât de bine ar suna în teorie, organizația non-profit Reporters without Border pentru protecția jurnaliștilor susține că proiectul are câteva hibe. Una dintre problemele ridicate de către RSF este lipsa consultărilor publice cu persoanele avizate privind fenomenul fake news.
„Aspectele care îngrijorează RSF includ faptul că o comisie formată din membri guvernamentali cu puteri slab definite este responsabilă de implementarea acesteia și de a decide și ce constituie dezinformare și ce nu.Acest lucru este agravat de eșecul consultării asociațiilor de jurnaliști și a reprezentanților societății civile în elaborarea documentului, despre care ambiguitatea formulării este tulburătoare”, se arată pe blogul organizației.
În plus, RSF mai găsește îngrijorătoare lipsa opiniei Ministerului Educației, care are „un rol esențial în măsura în care doar o societate care este instruită să identifice informații fiabile și exacte este capabilă să combată un fenomen atât de complex precum dezinformarea”.
De cealaltă parte, guvernul iberic susține că nu are intenții ascunse, legea vizând doar propaganda externă care ar putea să afecteze securitatea națională sau rezultatele alegerilor, însă textul lasă loc de interpretări.
Articole asemănătoare
Jurnalistul belarus Andrei Aliaksandrau a fost acuzat de înaltă trădare
Donald Trump, atac fără precedent la adresa presei
Prima doamnă a Ucrainei, vizată de o campanie cunoscută de dezinformare
Agenția rusă IRA a creat o publicație de stânga cu editori fictivi, ca parte a unei noi operațiuni de influență
Cum a arătat prima săptămână de campanie la televizor. Dezbaterile electorale, pe aproape toate posturile