UPDATE Cine-l atacă pe Iohannis în online? Primele semne duc la USR

UPDATE 20:15 În urma publicării acestui articol, Uniunea Salvați România a transmis MediaStandard un punct de vedere, pe care îl puteți citi integral mai jos.

Site-ul și pagina de Facebook ”Salvați România” nu aparțin USR și folosesc în mod abuziv elemente din identitatea politică și vizuală a partidului. Membrii USR au raportat pagina de Facebook, dar administratorii rețelei de socializare nu au acceptat să o închidă. 

USR nu a folosit și nu va folosi în campaniile electorale modelul de propagandă PSD cu site-uri și pagini de Facebook care distribuie știri false. Mai mult, pe pagina de Facebook Fără Penali în funcții publice, care este asumată de USR, am început o campanie de denunțare a știrilor false care privesc partidul.”

_________________________

Deși lista de posibili candidați este una cuprinzătoare, doar câțiva par a avea șanse reale. Printre aceștia se numără actualul președinte Klaus Iohannis, liderul USR, Dan Barna și, pe un loc ceva mai jos, Viorica Dăncilă. În schemă mai intră, cu indulgență, actorul Mircea Diaconu – susținut de ProRomânia și ALDE.

E de înțeles, așadar, de ce toate echipele de campanie se grăbesc să prindă startul informal al campaniei. Unii, precum șefa Guvernului, și-au montat și bannere – uneori pe partea greșită a carosabilului, ce-i drept -, în timp ce alții strâng semnături în stradă, purtând tricouri și amplasând corturi mari – toate cu fața candidatului susținut.

Iohannis, atacat prin intermediul YouTube… și nu numai

Însă mediul online nu e nici el uitat. Recent, utilizatorii de YouTube au putut să dea peste o reclamă cu și despre Klaus Iohannis. Imaginile nu-s, însă, cele mai favorabile, semn că nu PNL este cel ce sponsorizează.

Ad-ul la care fac referire prezintă trei dintre cele mai negative momente virale cu președintele: interviul în care Iohannis a spus, întrebat ce le-ar răspunde profesorilor care nu au atâtea case ca și el, faimoasa frază: ”Ghinion!”; momentul surprins de camere în care președintele își aruncă haina pe plafon și apoi intră în mașină, precum și cel petrecut de Ziua Marinei, când un militar american a leșinat.

Toate aceste imagini sunt însoțite de hashtagurile ”Ghinion”, ”Aroganță”, ”Nepăsare”, prezentate pe un fundal albastru și cu un font asemănător celui folosit de Uniunea Salvați România.

Clipul, denumit ”#5AniDeGhinion pentru România” este postat de contul Salvăm România și a reușit deja să strângă aproximativ 30.700 de vizualizări, în nici o săptămână de la publicare. Așa cum spuneam mai sus, nu numai imaginile prezentate încearcă să imite semnele distinctive ale USR (folosirea #, fontul alb pe un fundal albastru deschis), ci și pagina de utilizator în sine.

Așa cum se poate observa din imaginea afișată mai sus, contul de YouTube evidențiază un site cu același nume ca cel de utilizator (SalvamRomania.org). Acesta pare a fi un site de știri politice, asemănător cu cel al PSD, prezentat de MediaStandard.ro înainte de alegerile europarlamentare.

CITIȚI ȘI: CONSILIERII JUDEȚENI AI PSD, UNEORI ȘI JURNALIȘTI PENTRU ”PUBLICAȚIA” ONLINE A PARTIDULUI

Totuși, diferența dintre cele două (observabilă și în cele două imagini de mai jos) este că salvatiromania.org prezintă informații despre fiecare partid mai mare. În partea de sus a paginii se observă USR, PLUS, ALDE, PSD, PNL și ProRomânia, însă cantitatea de știri pentru fiecare nu este proporțională. De exemplu, ProRomânia apare într-un singur ”articol”, în timp ce USR conduce detașat.

Ghici ciupercă cine-i?

Conform serviciului Lookup pus la dispoziție de ICANN, aflăm că site-ul cu pricina a fost înregistrat pe 27 august acest an, în aceeași zi cu pagina de Facebook cu același nume.

Ad Library arată că pagina Salvăm România a rulat același clip prezentat mai sus încă de pe 1 septembrie, precum și alte două reclame. Una dintre ele este un atac la adresa lui Iohannis (aici), însă a treia este cea care ridică câteva semne de întrebare: promovarea unui ”articol” despre USR București, tot de pe salvamromania.org.

Conform datelor furnizate de Facebook, această ultimă postare, precum și cea de dinainte, nu a fost marcată ca având conținut politic – și nu e singura. Din acest motiv, compania lui Zuckerberg a retras reclama, însă ea a avut între 5 și 10 mii de afișări, marea majoritate la bărbați cu vârste cuprinse între 35 și 44 de ani.

Rămâne întrebarea dacă site-ul, pagina, reclamele și atacurile la adresa principalului contra-candidat al lui Dan Barna aparțin Uniunii Salvăți România, ascunse sub un slogan izbitor de asemănător cu ideile promovate de USR.

Totuși, dacă formațiunea condusă de Barna își dorește să-l atace pe Klaus Iohannis, de ce nu o face sub propriul nume? Și încă o chestie: după ce presa a vorbit de la Cambridge Analytica încoace de importanța semnalării conținutului politic pe social media, această pagină a înscris toate ad-urile fără disclaimer. 

Alexandra Irina Minea:
Leave a Comment

Acest website foloseste cookie-uri