Reprezentanții TikTok au fost nevoiți să răspundă întrebărilor venite din partea Parlamentului European în legătură cu interferența din alegerile din România, însă atmosfera a fost extrem de tensionată. Mai mulți europarlamentari prezenți la audiere s-au arătat iritați de explicațiile TikTok, care a încercat să se prezinte ca nevinovată.
După ce a anunțat că nu-l va trimite pe directorul executiv al companiei, Shou Zi Chew, și a preferat să se prezinte cu un duo – Caroline Greer, principalul lobbyist al companiei la Bruxelles, și Brie Pegum, șefa departamentului de transparență – TikTok a stat o oră și jumătate în fața PE, unde criticile nu s-au oprit să curgă.
„Sincer vorbind, ne-am săturat de documente și de promisiuni goale”, a spus un europarlamentar suedez, conform Politico.
Supărarea Parlamentului European a fost o constantă pe parcursul audierii, asta după ce TikTok a insistat că a făcut tot ce a ținut de puterile sale pentru a opri acțiunile de influență politică de pe platformă.
Concret, TikTok afirmă că a eliminat mai multe campanii de influență, dintre care trei vizau direct România, în ultimele luni: una în septembrie, alte două foarte mici (sub 2000 de urmăritori și mai puțin de 100 de conturi asociate) chiar vinerea trecută, pe 29 noiembrie. TikTok spune că din cele trei, doar una dintre rețele a fost folosită pentru propagandă pro-Georgescu.
Datele prezentate de TikTok nu au reușit să convingă legiuitorii europeni, care au făcut mai multe trimiteri la responsabilitățile companiei în baza legilor DSA (pachet de legi ce reglementează serviciile online), ce obligă platformele de social media să prevină și să combată acțiunile ce ar putea submina integritatea electorală.
„Este evident pentru toată lumea, cel puțin în țara mea, că TikTok nu este deloc preocupată de respectarea cerințelor DSA. Dispreț total și niciun răspuns”, a punctat Dan Nica, europarlamentar din partea PSD.
Într-adevăr, declarațiile TikTok sunt insuficiente pentru a răspunde acuzațiilor și dovezilor prezentate în ultima săptămână în România. Analiza CSAT a arătat că algoritmul TikTok l-a favorizat pe Călin Georgescu pentru că platforma nu a reușit să-l identifice ca actor politic, lucru ce i-ar fi sporit șansele ca mesajele sale de promovare să se viralizeze.
La asta se adaugă un studiu independent a scos la iveală că, în ciuda presiunii publice din partea autorităților, 300 de conturi inautentice, care pretind că sunt pagini de meme-uri sau de divertisment, continuă să posteze propagandă pro-Georgescu.
„TikTok, cum poți să stai aici și să pretinzi că îți pasă de integritatea alegerilor?”, a fost întrebarea adresată de un europarlamentar din partea Verzilor.
Atmosfera tensionată a continuat până în ultima clipă, iar europarlamentarii au ridicat și întrebări despre ce va face TikTok în contextul alegerilor anticipate din Germania, ce urmează să aibă loc în luna februarie.
„A fost foarte clar că există o mulțime de nemulțumiri și că multe întrebări sunt încă fără răspuns”, a concluzionat șefa comitetului din PE care a audiat reprezentanții TikTok.
TikTok are la dispoziție până vinerea viitoare să vină cu răspunsuri clare la întrebările Comisiei Europene despre rolul platformei în alegerile din România. Atitudinea tăioasă a europarlamentarilor vorbește despre sentimentul general pe care oficialii o au față de TikTok, specific, dar și de platformele de social media, care ezită să se conformeze în totalitate cu legile UE de reglementare.
Leave a Comment