Legea privind piața digitală (DMA) a Uniunii Europene începe deja să dea roade. Motoarele de căutare mai mici au căștigat mai mulți utilizatori de când DMA a intrat în vigoare, acum mai bine de o lună, pe 7 martie.
Apple și Google sunt principalele companii din piață care dictează ce motoare de căutare sunt implicite pe dispozitivele cu iOS și, respectiv, Android. În momentul în care DMA a fost implementată în UE, ambele companii Big Tech au fost obligate să ofere utilizatorilor de mobil posibilitatea de a alege ce browser să fie cel implicit.
Fereastra de selecție apare doar pentru device-urile care sunt setate pentru prima dată și conține o listă cu motoarele de căutare existente pe piață. Conform Reuters, Aloha Browser a precizat că numărul său de utilizatori a crescut cu 250% în ultima lună, de când DMA a intrat în vigoare.
Creșterea este atât de semnificativă încât a schimbat clasamentul numărului de utilizatori ai Aloha Browser, șeful companiei menționând că „înainte, UE era piața noastră numărul patru, acum este numărul doi”.
Și alte browsere – ceva mai populare decât Aloha – precum Firefox, DuckDuckGo, Opera, Vivaldi, Ecosia și Brave au spus că numărul de utilizatori din Uniunea Europeană este într-o creștere fulminantă.
Cei mai mulți dintre aceștia vin de la Apple (telefoanele cu iOS fiind mai numeroase pe piață decât cele cu Android), iar reprezentanții motorului de căutare Opera spun că browserul lor a devenit tot mai popular pe iPhone-uri.
Cu toate acestea, Apple nu pare încântată de prevederile DMA și transmite update-urile legate de fereasta de selecție ceva mai greu față de alte actualizări. Firefox declară că doar 19% din utilizatorii de iPhone din UE au primit noul update, în timp ce șeful Vivaldi acuză Apple că face întregul procesul de selecție mult mai întortocheat decât ar trebui.
„Procesul este atât de complicat încât este mai ușor pentru utilizatori să selecteze Safari sau, eventual, un alt nume cunoscut”, spune Jon Stephenson von Tetzchner, CEO-ul Vivaldi, pentru Reuters.
Legea DMA, însă, pare că funcționează și a reușit să deblocheze unele dintre cele mai dominate sectoare din tech: motoarele de căutare. Deși Google (prin Google Chrome) este cel mai popular, a reușit acest lucru prin contractele încheiate cu alte companii. În cazul Apple, browserul de pe iOS, Safari, avea ca motor de căutare implicit Google. Departamentul de Justiție din SUA a dat Google în judecată, acuzând compania de monopol, tocmai din cauza acestor contracte de exclusivitate.
Leave a Comment