Algoritmul YouTube recomandă conținut instigator la ură și dezinformare

Dintre toate platformele online, serviciului de streaming YouTube nu i s-a acordat o atenție atât de mare privind dezinformarea – în ciuda faptului că ea găzduiește numeroase videouri care pun la îndoială de la cele mai comune teme, precum 5G și COVID-19, până la cancerul de prostată.

YouTube are două probleme majore: capacitatea redusă de a verifica tot conținutul publicat, dar și algoritmul. Într-un raport publicat în această săptămână, Fundația Mozilla constată că majoritatea videoclipurilor problematice, care instigă la ură și dezinformează, au fost recomandate chiar de platformă, conform Politico.

Algoritmul preferă conspirațiile

Investigația realizată de organizația non-profit s-a bazat pe raportările făcute de 37 de mii de utilizatori din 91 de țări într-o extensie a browserului. Prin intermediul extensiei, participanții la studiu au raportat „recomandări regretabile” și au donat date despre modul în care și-au petrecut timpul pe YouTube în ultimele 10 luni.

Fundația a constatat astfel că 71% din toate videoclipurile raportate de voluntari au fost recomandate de algoritmul platformei. YouTube a recomandat utilizatorilor implicați clipuri video care conțineau conspirații despre prăbușirea Turnurilor Gemene de pe 11 septembrie, despre pandemia actuala de COVID-19, precum și promovarea supremației albe.

Conceptul de ”conținut regretabil” nu a fost definit exact de realizatorii studiului, însă Mozilla arată că 12,2% din videoclipurile raportate au încălcat regulile YouTube privind conținutul. Dintre acestea, aproximativ 9% (aproape 200 în total) au fost eliminate de pe platformă, însă nu înainte să acumuleze peste 160 de milioane de vizionări.

„Algoritmul YouTube funcționează pentru a amplifica un conținut cu adevărat dăunător și pune oamenii pe căi deranjante. Arată într-adevăr că algoritmul său de recomandare nu funcționează nici măcar pentru a-și susține propriile politici de platformă, ci de fapt se abate de la acestea”, a declarat Brandi Geurkink, manager al fundației.

”Radicalizarea algoritmică” este un fenomen remarcat anterior de cercetătorii din domeniu. Conform unui studiu din 2019, algoritmii de recomandare îi conduc pe utilizatori către conținut mai extrem, contribuind astfel la propagarea unor narative și ideologii toxice.

Situația din țările care nu vorbesc limba engleză, îngrijorătoare

În ciuda faptului că YouTube este cel mai vizitat site din lume după Google, utilizatorii urmărind în fiecare zi aproximativ un miliard de ore de videoclipuri pe platforma sa, se pare că platforma are probleme în a-și extinde instrumentele de moderare în țările non-vorbitoare de engleză.

Fundația Mozilla arată în raport că persoanele din țările care nu vorbesc limba engleză au mai multe șanse să întâmpine videoclipuri pe care le considerau deranjante.

2 Comentarii

  1. Poate algoritmul prefera ADEVARUL, adevar pe care multi nu o vad din cauza mizeriilor „OFICIALE” de dezinformare in masä!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *