Comisia Europeană: Alegerile UE au supraviețuit dezinformării – pentru moment

Într-o perioadă în care dezinformarea este un instrument utilizat frecvent, alegerile pentru Parlamentul European au rezistat valurilor de informații false sau manipulate. Comisia Europeană avertizează însă că acest lucru nu este suficient.

Într-o notă de evaluare redactată de Comisie și văzută de POLITICO, se remarcă faptul că cel mai ridicat nivel de dezinformare legată de Uniunea Europeană pe platformele online în luna mai, luna dinaintea alegerilor.

În ciuda temerilor că deepfakes – și inteligența artificială în general – ar fi utilizate intens pentru a schimba votul, acest lucru nu a fost cazul. Au existat doar câteva cazuri în care partidele, cum ar fi partidul de extremă dreapta Rassemblement National din Franța și Liga din Italia, au utilizat conținut AI neetichetat.

„Am prezis, știți, mai multe probleme în acest an decât au fost”, a declarat Elsa Pilichowski, directorul pentru guvernanță publică al OCDE. Și, deși aceasta este o veste bună, dacă un actor ar decide să folosească inteligența artificială pentru a anula alegerile, rezultatul nu ar fi același, deoarece guvernele nu sunt pregătite să facă față unei astfel de provocări. „Ele sunt în curs de pregătire. Dar nu cred că suntem încă pregătiți pentru riscurile care apar”, a adăugat oficialul.

Věra Jourová: E nevoie de o „abordare la nivelul întregii societăți”

Vicepreședintele Comisiei Europene, Věra Jourová, a declarat că evaluarea Comisiei este un „instantaneu” al provocărilor Uniunii Europene, subliniind, de asemenea, că nu a existat un „incident major (…) capabil să perturbe alegerile”.

Documentul va oferi „o imagine a tacticilor, tehnicilor și riscurilor în evoluție, astfel încât să poată servi drept exemplu pentru orice vot viitor în vederea abordării acestor amenințări”, cum ar fi exercitarea de presiuni asupra platformelor de social media pentru a face mai bine.

Din cele 1321 de postări online verificate și identificate ca dezinformare de către rețeaua Elections24Check, 45% nu au fost abordate de platforme, cu rate de răspuns diferite. Meta a acționat în cazul a 80 % din postările semnalate, iar TikTok în cazul a 40%. Fostul Twitter, actual X, a răspuns doar la 30% din cazurile raportate, în timp ce YouTube doar la 2525%.

Cu toate acestea, nu există un singur unghi care ar trebui luat în considerare, ci mai degrabă o „abordare la nivelul întregii societăți”. Jourová spune că aceasta include „comunicarea strategică, pre-bunking-ul narațiunilor de dezinformare, aplicarea eficientă a legii pentru spațiul digital, mass-media independente puternice, precum și cercetarea, verificarea faptelor și gândirea critică”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *