Twitter renunță la eticheta de ”organizație media finanțată de guvern”
Elon Musk a decis să elimine complet etichetele aplicate organizațiilor media considerate sub un control editorial din partea statului. În ultima vreme, însă, eticheta fusese aplicată conturilor unor instituții media care nu îndeplineau pe deplin condițiile de a fi numite ”finanțate de guvern”.
Renunțarea la această etichetă vine la pachet cu eliminarea verificării cu blue tick neplătite, așa numita „legacy verification”. Pe lângă probleme generate de asta, dispariția oricărui indiciu cu privire la controlul statului asupra poziției editoriale ale unor organizații media nu face decât să ajute dezinformarea.
Instituții media afiliate Rusiei (Russia Today), Chinei (Xinhua News) și Iranului (PressTV) nu mai au eticheta care informa utilizatorii de legăturile lor. Mai mult, jurnaliștii indentificați în trecut ca fiind supuși ordinelor guvernamentale din aceste țări au scăpat și ei de etichetă.
„Twitter a scos scos eticheta mie și tuturor canalelor noastre ca fiind «media finanțate din fonduri publice». Acum mă puteți găsi chiar și în căutare. Frate, Elon, din inimă”, a scris într-o postare Margarita Simonyan, editorul-șef al Russia Today.
Твиттер снял с меня и всех наших каналов пометку 'СМИ, финансируемое государством'.
Теперь меня даже можно найти в поиске.
По-братски, Илон @elonmusk, от души.
— Маргарита Симоньян (@M_Simonyan) April 21, 2023
Bucuria eliminării etichetei vine din faptul că de-acum încolo engagementul acestor conturi nu va mai fi afectat pe Twitter. În trecut, dacă o organizație media era descrisă ca „finațată de guvern” atunci reach-ul contului era diminuat.
Beneficiarii acestei decizii, însă, rămân conturile care postează dezinformări sau narațiuni promovate de guvernele sub a căror influență se află.
„Este clar că actorii statali continuă să investească în operațiuni de influență. Îndepărtând etichetele de presă de stat, aceste puncte de informare pot acum să opereze fără ca utilizatorii să observe că informațiile sunt probabil părtinitoare”, a spus Lisa Kaplan, șefa unui grup de analiză ce urmărește dezvoltarea dezinformării, citată de The Washington Post.
Conturilor NPR, BBC sau PBS le-a fost aplicată în mod zelos această etichetă, fapt ce a făcut ca NPR și PBS să abandoneze Twitter și să nu mai posteze pe platformă. Totuși, soluția nu este o ștergere cu buretele a tuturor regulilor impuse în trecut de fosta conducere Twitter. Cu toate sincopele ei, platforma avea un set de norme ce curăța într-o anmită măsură spațiul informațional de acolo.
Articole asemănătoare
Twitch își revizuiește politica și nu va mai permite insinuarea nudității
Numirile interimare de la TVR și Radio, contestate de PSD la Curtea Constituțională
România, văzută ca o companie: 12% din români ar aplica pentru postul de premier
Rusia, învinsă cu propriile arme. Cum a folosit Ucraina dezinformarea în ofensiva din nord
O jurnalistă din Albania, agresată de prim-ministru