Google învață presa independentă cum să identifice noi surse de venit
Peste tot în lume, dar și în România, publicațiile non-profit continuă să apară și cele existente reușesc să supraviețuiască.
Google News Initiative (GNI) și Institute for Nonprofit News (INN) s-au reunit pentru a analiza modul în care redacțiile non-profit pot construi modele de venituri și pot identifica cele mai bune practici financiare și lansează „News Guide to Earned Revenue”, anunță Google. Acest ghid combină lecțiile învățate de la mai multe organizații de presă non-profit și a fost conceput pentru a fi utilizat de către cei din management-ul redacțiilor și de către jurnaliști, pentru a crește și a păstra veniturile din surse dobândite și pentru a identifica fluxuri financiare noi.
Presa non-profit a găsit soluțiile salvatoare
Parteneriatul dintre GNI și INN are loc în perioada în care pierderile dramatice de venituri domină industria mass-media, cu zeci de mii de locuri de muncă eliminate chiar de la începutul pandemiei COVID-19. Declinul industriei publicității este unul dintre motive. Din aprilie 2019 până în aprilie 2020, Pew Research Center a raportat o pierdere de 42% a veniturilor din publicitate pentru publicații; publicitatea reprezintă un flux de venituri constante care alimentează în mare măsură organizațiile media tradiționale.
Ghidul a fost scris de Steve Shalit de la NJ Spotlight și Emily Roseman (INN), pentru Blue Engine Collaborative, un consorțiu de consultanți independenți și consilieri cu experiență în atragerea audienței și a veniturilor la companiile mass-media.
Sfaturi pentru presa independentă
Cele mai importante puncte din ghid reprezintă sfaturi practice pentru întreprinderile de presă independente și non-profit:
- Vindeți soluții. Redacțiile care au avut succes în a atrage venituri au descoperit cum să-și alinieze obiectivele financiare cu interesele membrilor comunității lor și au construit parteneriate cu afaceri locale, fără ca acestea să fie nevoite să cumpere spațiu publicitar.
- Priviți partenerii locali ca aliați. De exemplu, Madison365 a creat un program prin care acoperă mediatic comunitățile de culoare, pentru a găsi potențiali sponsori care susțin această misiune.
- Alegeți corect tehnologiile (tech stack). Ghidul cuprinde instrumentele de bază pe care trebuie să le ia în considerare redacțiile, cum ar fi sistemele de gestionare a conținutului (CMS), serverele de anunțuri publicitare și tehnologiile pentru evenimente virtuale.
- Dezvoltați și îmbunătățiți un flux de lucru eficient. Organizațiile de știri nonprofit sunt adesea mici și funcționează mai inteligent decât marile companii mass-media. Înregistrați toate interacțiunile cu posibilii clienți și clasificați-le astfel:
- scor 90 (probabil să se convertească în clienți adevărați);
- scor 50 (posibil să se convertească, deci petreceți mai mult timp cu aceștia);
- scor 10 (amintiți-vă aceste contacte, dar mergeți mai departe în discuția cu ceilalți, pentru moment).
Peste tot în lume, dar și în România, publicațiile non-profit continuă să apară și cele existente reușesc să supraviețuiască. Ajutorul financiar preponderent vine de la abonați și de la sponsori, iar banii sunt meniți să acopere cheltuielile de funcționare și salariile angajaților, fără să existe profit sau acesta este reinvestit. Asta nu înseamnă însă că aceste organizații de presă nu pot găsi și alte surse de venit, atât timp cât acestea sunt etice și respectă regulile stabilite de fiecare publicație încă de la început.
Foto: INN