Imaginile sunt cele care atrag privirea către știrile de pe Facebook
Titlurile (13%) și textul care însoțea postarea (11%) au fost următoarele cele mai frecvente „puncte de intrare vizuale”.
Un studiu publicat în august 2020 de către Adrian Vergara și colegii săi de la Universidad de Costa Rica arată cum sunt consumate știrile în fluxurile personale de informații de pe Facebook. Experimentul a analizat mișcările ochilor a 41 de utilizatori de social media (62% femei și 38% bărbați), scrie Journalism Research News.
Imaginile atrag atenția asupra știrilor
Conform lucrării „The Mechanisms of «Incidental News Consumption»: an Eye Tracking Study of News Interaction on Facebook”, s-a constatat că 84% dintre utilizatori au folosit doar trei sau mai puțini „pași”, sau mișcări oculare pentru a citi o știre în fluxul lor. Asta înseamnă că nu s-au uitat cu atenție la fiecare element al postării.
Imaginile au fost primul lucru care a atras atenția participanților, în 70% din cazuri. Titlurile (13%) și textul care însoțea postarea (11%) au fost următoarele cele mai frecvente „puncte de intrare vizuale”.
Traseul tipic al privirii pe Facebook
Participanții la studiu au întâlnit o medie de trei știri în feed și 78% dintre utilizatorii din eșantion au fost expuși la mai puțin de trei știri. Doar trei persoane au fost expuse la peste zece știri.
În cazul știrilor naționale, au fost preferate articolele despre criminalitate (20%), sport (18%), politică (15%), probleme sociale (cum ar fi educația și migrația – 10%) și divertisment ( 8%). Acest lucru ar putea fi explicat și prin ideea că utilizatorii consideră că aceste probleme sunt „mai apropiate” de viața lor decât alte probleme politice.
Algoritmii Facebook modelează feed-ul utilizatorilor. Costaricanii au favorizat temele naționale față de cele internaționale: 73% dintre participanți, comparativ cu 27%.
Metodologia studiului
Fiecare participant a urmărit cel puțin o pagină informativă din Costa Rica și una internațională precum CNN sau BBC. Participanții au interacționat cu fluxul de știri timp de cinci minute. Datele au fost codificate pe trei niveluri:
- tip de știri;
- mișcări oculare;
- interacțiunile cu alte forme de participare, cum ar fi aprecierea, comentariul și partajarea de știri.
Rezultatele arată cum sunt consumate știrile pe dispozitivele desktop, o raritate în rândul generațiilor mai tinere, care preferă smartphone-urile. Sunt necesare mai multe cercetări pentru a studia interacțiunea vizuală cu știrile complexe și timpul necesar pentru a le înțelege.