Urme online: cum să-ți ștergi o parte sau tot „dosarul digital”
Să vedem câteva metode prin care putem șterge lucrurile postate online, din nevoia de a ne proteja viața privată sau pur și simplu pentru a face loc de stocare!
Crezi că, dacă ai șters acea postare, nu mai există nicăieri pe Internet? Oare dacă faci o cerere la Google de a șterge un rezultat al căutării, pe principiul „dreptului de a fi uitat”, chiar nu mai există acel link în baza lor de date? Ba chiar sunt zvonuri că nici e-mail-urile pe care le ștergi din contul tău nu dispar de fapt! În fine, nu intrăm în teoriile conspirațiilor.
Dar nu tot ce spun marile companii se și întâmplă. Sau, mai degrabă, ele spun unele lucruri atât de alambicat în lunga pagină cu termeni și condiții încât nu te prinzi de fapt ce au spus. Dar hai să rămânem optimiști și să vedem câteva metode prin care putem șterge lucrurile postate online, din nevoia de a ne proteja viața privată sau pur și simplu pentru a face loc de stocare!
Ștergerea e-mail-urilor depinde de fiecare client de e-mail folosit. Deși la unele aplicații precum Outlook și Thunderbird poți șterge direct din calculatorul tău, asta nu înseamnă că mesajele n-au rămas pe server, în funcție de cum este acesta configurat. Dar ștergerea mesajelor mai vechi eliberează spațiul de stocare și face căutările viitoare mai rapide.
În cazul lui Gmail, nu există o modalitate automată de a șterge e-mailurile vechi, așa că va trebui să vă reamintiți să faceți acest lucru la intervale de timp, prin căutări în cont. Operatorul de căutare pe care trebuie să-l introduceți în caseta din partea de sus a interfeței este „older_than:” urmat de perioada de timp:
- Utilizați „older_than:1y” pentru a găsi e-mailuri mai vechi de un an, de exemplu;
- sau „older_than:6m” pentru a găsi e-mailuri mai vechi de 6 luni.
Citiți și:
Folosești Gmail? Iată 10 funcții de care poate nu știai
Cu rezultatele căutării pe ecran, puteți selecta toate mesajele potrivite (utilizați caseta de selectare din stânga sus) și le puteți șterge. Pentru a elibera spațiu de stocare, folosiți operatorul de căutare „has:attachment”, prin care vi se vor afișa numai mesajele care au fișiere atașate. Apoi le puteți șterge pe toate sau doar pe cele cu fișiere foarte mari. Toți operatorii de căutare trebuie folosiți în limba engleză.
Social media
Desigur, și aici totul depinde de platformă și nu există o soluție universală de ștergere. În unele cazuri, nici nu se pot șterge date direct din rețeaua socială respectivă, ci trebuie folosite instrumente externe. Iată câteva exemple.
Este poate platforma cu cele mai intruzive funcții, așa că să nu te aștepți să-ți dispară urmele dacă ai șters ceva anume. Un lucru util pe care-l poți face este să schimbi retroactiv audiența postărilor tale, de la Public la Prieteni. Dacă nu vrei să faci asta manual, pentru anumite postări, poți opera asupra tuturor postărilor.
Potrivit ApTI.ro, mergi în colțul din dreapta sus în contul de Facebook și alegi Settings (sau Setări). Apoi alege Privacy (sau Confidențialitate) din bara din stînga. La “Who can see my stuff?” (sau “Cine poate să-mi vadă lucrurile?”), a treia opțiune este cea care ne interesează. Apasă pe “Limit past Posts” (sau “Limitează postările din trecut”) și confirmă după ce citești explicațiile. Atenție: cei care au fost etichetați în postările tale, dar și prietenii lor, vor putea în continuare să vadă acele postări!
Dacă vrei să-ți ștergi contul de Facebook, ține cont că asta nu se întâmplă imediat ce ai cerut acest lucru. Timp de 30 de zile, contul va fi doar dezactivat și vei putea reveni oricând. Facebook spune că procesul de ștergere a tuturor elementelor de conținut postate de tine poate dura până la 90 de zile. Cât timp sunt șterse aceste informații, ele nu vor putea fi accesate de alte persoane care folosesc Facebook.
„Îți putem păstra informațiile pentru chestiuni precum probleme juridice, încălcări ale condițiilor de utilizare sau măsuri de prevenire a daunelor”, adaugă Facebook, în mod ironic.
Înainte de a-ți lua rămas bun de la Facebook, nu uita să-ți descarci datele personale. Ai instrucțiuni în manualul de utilizare al rețelei.
Pentru a-ți șterge definitiv contul:
- apasă pe în dreapta sus în contul tău, selectează „Setări și confidențialitate” > Setări;
- apasă pe Informațiile tale de pe Facebook în coloana din stânga;
- apasă pe „Dezactivare și ștergere”;
- alege „Șterge contul definitiv”, apoi apasă pe „Treci la ștergerea contului”;
- apasă pe „Șterge contul”, introdu parola, apoi apasă pe Continuă.
Dacă doriți să păstrați o copie a mesajelor pe computer înainte de a le șterge, vă puteți descărca arhiva apăsând pe Twitter Settings, de pe Web și apoi „Your account” > „Download an archive of your data”, explică Wired.
Două dintre cele mai bune instrumente de ștergere automată sunt TweetDelete și Tweet Deleter, care sună foarte asemănător și funcționează în moduri foarte similare. Ambele pot șterge automat tweet-urile după ce ating o anumită vechime.
Tweet Deleter vă oferă un pic mai mult control asupra tweet-urilor șterse, dar TweetDelete oferă mai multe funcții gratuit, deci merită să le încercați pe amândouă. Pentru a accesa toate opțiunile disponibile, TweetDelete costă 15 dolari plătiți o dată, în timp ce Tweet Deleter costă 15 dolari pe lună.
Nu ne vom referi la toate serviciile Google, ci la modul în care poți șterge istoricul activităților tale din diverse aplicații. „Activitatea mea de pe Google” este locul unde trebuie să mergi. La „Opțiuni privind activitatea”, ai mai multe secțiuni unde poți vedea dacă ai activat sau nu înregistrarea activităților. De exemplu, la „Activitatea de pe web și din aplicații”, se salvează activitatea din site-urile și aplicațiile Google (inclusiv informațiile asociate, precum locația) „pentru a vă oferi căutări mai rapide, recomandări mai bune și experiențe mai personalizate în Maps, Căutare și alte servicii Google”, după cum explică însăși compania.
Acolo, mai jos, aveți „Ștergere automată”. Puteți seta o perioadă de timp după care activitatea să se șteargă automat. Opțiunea se aplică de atunci încolo, deci nu se șterg datele deja înregistrate pe serverele Google.
Dacă tot suntem la Google și poate folosiți Translate, știați că Google păstrează un număr de traduceri în istoric? Când sunteți la Google Translate, aveți jos „Istoric”. Apăsați pe el și apoi navigați în jos în fereastra din dreapta, prin toate traducerile pe care le-ați făcut în trecut.
„Dreptul de a fi uitat”
În Uniunea Europeană, Articolul 17 din Regulamentul General privind Protecția Datelor (GDPR) prevede că „persoana vizată are dreptul de a obține din partea operatorului ștergerea datelor cu caracter personal care o privesc, fără întârzieri nejustificate”. Deci, poți cere de la Google să-ți șteargă anumite link-uri care te privesc din paginile cu rezultatele căutării, dacă, printre altele:
- datele cu caracter personal nu mai sunt necesare pentru îndeplinirea scopurilor pentru care au fost colectate sau prelucrate (să zicem că ai participat la un eveniment odată și acum nu e mai e relevant ca el să apară în rezultate);
- persoana vizată își retrage consimțământul;
- datele cu caracter personal au fost prelucrate ilegal (de exemplu, ți-ai dat acordul pentru ceva, dar datele ți-au fost făcute publice pentru altceva).
Avocatnet.ro explică cum Google oferă o procedură specifică pentru ștergerea datelor. Operatorul motorului de căutare recomandă ca, inițial, solicitarea să îi fie adresată site-ului sursă și, doar dacă acest lucru nu se concretizează, să se facă o solicitare directă la Google.
Poate că nici nu mai trebuie spus că una dintre cele mai eficient modalități de a nu lăsa urme online de care să fii apoi jenat este ca pur și simplu să te gândești bine înainte de a publica ceva, de a comenta sau de a trimite un anumit e-mail. Ca întotdeauna, prevenția ajută!
Foto: „Data privacy” by sStockcatalog is licensed under CC BY 2.0
Articole asemănătoare
Atentatul cu drone asupra lui Putin: atac sau operațiune sub steag fals?
Instrumente online ce i-ar putea ajuta pe jurnaliști în munca lor
Spirala dezinformării continuă: vaccinul anti-COVID nu produce variola maimuței
Eugen Nicolaescu, Viceguvernator BNR, despre ROBOR și ratele românilor
Europa Liberă: 5.3 milioane de lei pentru campania Vioricăi Dăncilă de la TV. Digi24, singurul post fără contract de publicitate cu PSD