Oamenii petrec mai puțin timp uitându-se la titlurile știrilor false decât la ale celor reale
Din 2017 și până în prezent, pe piață au ieșit multe studii despre efectele și modul în care oamenii reacționează la fake news, însă niciunul despre ce se întâmplă fizic cu persoanele care citesc astfel de știri.
O echipă de la Universitatea din Copenhaga și Universitatea Aalborg arată că ochii oamenilor reacționează diferit la titlurile de știri reale și false, zăbovind mai puțin timp cu privirea asupra fake news-urilor, conform Helpnetsecurity.com.
Cercetătorii le-au cerut celor 55 de subiecți să citească 108 titluri de știri și să determine care sunt cele mai recente, fără a le spune că o treime dintre titluri sunt false. Folosind tehnologia de urmărire a ochilor, cercetătorii au analizat cât timp a petrecut fiecare persoană pe un titlu și de câte ori s-a întors la acesta.
Știrile au fos alese de pe un site care publică informații daneze în engleză, pe criterii precum popularitatea subiectului, similaritatea tonului folosit în titluri, lipsa apelului la emoție.
Ulterior, cercetătorii au modificat unele titluri pentru a le face false prin schimbarea anumitor cuvinte, însă asigurându-se că titlurile rămân plauzibile și sună natural.
„Studiul a demonstrat că ochii subiecților noștri au petrecut mai puțin timp pe titluri false și s-au fixat asupra lor puțin mai puțin în comparație cu titlurile care erau adevărate. În total, oamenii au dat titlurilor de știri false o atenție vizuală mai mică, în ciuda faptului că nu știu că titlurile erau false”, a afirmat Casper Hansen, de la Departamentul de Informatică al Universității din Copenhaga.
Rezultatele au fost folosite pentru dezvoltarea unui algoritm care poate prezice dacă un titlu este fals, bazat pe mișcările ochilor, însă cei doi autori principali își doresc să refacă experimentul înafara laboratorului, pe o scară mai largă.
Christian și Casper Hansen nu pot explica motivul pentru care ochii se comportă diferit atunci când vine vorba de fake news și nici nu îndrăznesc să facă presupuneri, întrucât nu se încadrează în domeniul lor de activitate.
Articole asemănătoare
QAnon România n-a murit, se rebranduiește. Cum încearcă adepții teoriei conspiraționiste să treacă de filtrele Facebook
Chatboții AI răspândesc dezinformare despre alegerile europene
Spotify, amendată pentru încălcarea regulamentului GDPR
Forțele israeliene au arestat un jurnalist palestinian din Cisiordania
Premiul Nobel pentru Pace s-ar putea duce către jurnaliștii care se luptă cu dezinformarea