Un sondaj Eurobarometru arată că tinerii români se consideră cei mai puțin expuși la dezinformare, față de locuitorii din alte state din Uniunea Europeană. Conform datelor, 19% dintre respondenții români cu vârste între 16 și 30 de ani au declarat că nu au fost expuși deloc la dezinformare în ultimele șapte zile, un procent semnificativ mai mare decât media UE de 5%. România este urmată de Bulgaria (11%), Lituania și Estonia (câte 10%).
La polul opus, în nouă state membre peste jumătate dintre tineri au afirmat că au fost expuși des sau foarte des la dezinformare, cele mai mari valori fiind înregistrate în Malta (59%), Ungaria (58%), Grecia (57%), Luxemburg (55%) și Belgia (54%).
Românii cu vârste cuprinse între 16 și 30 de ani au încredere mai mare în capacitățile proprii de detectare a dezinformării, față de tinerii din alte state ale UE. Eurobarometrul arată că 31% dintre tinerii români se declară foarte încrezători, în timp ce 50% spun că sunt oarecum încrezători.
Mai puțină informare de pe social media
Diferențe există și în ceea ce privește sursele de informare. Românii aleg în proporție mai mare mediile tradiționale de știri în comparație cu social media. 33% dintre tinerii români declară că se informează preponderent de pe platformele de social media, în timp ce la nivel european procentul este mai mare, de 42%. Televiziunea este principala sursă pentru 29% dintre tinerii din România, comparativ cu 39% media europeană, iar 21% preferă presa online sau platformele de știri, față de 26% în UE.
În ceea ce privește platformele de social media utilizate pentru informare, Facebook și YouTube sunt preferate de 42% dintre tinerii români, urmate de TikTok (35%), Instagram (33%) și X (fostul Twitter), cu 12%.
La nivel european, preferințele sunt ușor diferite: Instagram este cea mai populară platformă (47%), urmată de TikTok (39%), YouTube (37%), Facebook (27%) și X (21%).
Tinerii români sunt pro-europeni
În ceea ce privește prioritățile pe care tinerii le consideră esențiale pentru Uniunea Europeană în următorii cinci ani, respondenții români au indicat economia și locurile de muncă (41%), educația și instruirea (32%) și protecția socială și accesul la îngrijiri de sănătate (31%). La nivel european, principalele preocupări ale tinerilor sunt creșterea prețurilor și a costului vieții (40%), mediul și schimbările climatice (33%) și economia și locurile de muncă (31%).
Sondajul mai arată că 42% dintre tinerii români sunt favorabili Uniunii Europene și modului în care aceasta funcționează în prezent, un procent mai mare decât media UE, care este de 31%. Alți 37% se declară favorabili UE, dar au critici față de modul în care aceasta funcționează, cu cinci puncte procentuale peste media europeană.
În schimb, doar 2% dintre tinerii români spun că nu cred în ideea de Uniune Europeană, față de media UE de 6% – contrar a ceea ce susțin politicienii extremiști din România.
Sondajul Eurobarometru a fost realizat de Ipsos în perioada 25 septembrie – 3 octombrie 2024, în toate cele 27 de state membre ale Uniunii Europene. În total, au fost intervievați 25.863 de tineri cu vârste între 16 și 30 de ani, iar în România, eșantionul a fost de 1.064 de respondenți.
Leave a Comment