ONG-ul ApTI protestează față de licitațiile de publicitate online în timp real

Acțiunea este coordonată la nivel european de un consorțiu format din organizații neguvernamentale.

Sistemele actuale de publicitate online prin real-time bidding (licitații în timp real) înseamnă trimiterea de date personale, fără un consimțământ real și informat, către mii de companii care licitează pentru spațiul de publicitate. Datele trimise pot include inclusiv informații sensibile cum ar fi: afinitățile politice, locurile recent vizitate, preferințele sexuale. Cine licitează cel mai mult ajunge să-și plaseze reclama pe paginile Web unde utilizatorii sunt online în acel moment.

Pentru a protesta față de această practică, Asociația pentru Tehnologie și Internet (ApTI) a depus o sesizare către Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal. ApTI se alătură altor cinci organizații din Portugalia, Croația, Grecia, Cipru și Malta, care au depus sesizări similare. Aceste sesizări vin după cele depuse în 2018 și 2019, în alte 15 state membre ale Uniunii Europene. Unele dintre reclamații au început să fie deja investigate în aceste țări.

Date personale „scurse” pe ascuns

Utilizatorului de Internet nu i se solicită permisiunea pentru trimiterea acestor date către companii, iar prelucrarea informațiilor personale poate avea efecte semnificative. De exemplu, persoane vulnerabile pot fi vizate de servicii care le pot aduce prejudicii, cum ar fi jocurile de noroc sau anumite produse financiare. Mai mult, nu există o posibilitate reală de a utiliza sau controla “amprentele digitale” care sunt colectate de industrie (prin utilizarea unor identificatori digitali care sunt legați de dispozitivele folosite și comportamentul individual) și nici posibilitatea reală de a exercita drepturile privind protecția datelor, cum ar fi: accesul, ștergerea, obiecția, restricția de procesare și portabilitatea.

Acțiunea este coordonată la nivel european de un consorțiu format din organizațiile neguvernamentale Civil Liberties Union for Europe, Open Rights Group și Fundația Panoptykon. Consorțiul cere autorităților interesate să ia o poziție la unison în acest domeniu și să se alăture investigației începute de autoritățile din Irlanda și Belgia, pentru a pune în aplicare mecanismele de cooperare prevăzute de Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR). O investigație comună este necesară în contextul în care acțiunile au efecte similare negative în toate statele membre ale Uniunii Europene.

ApTI precizează că sunt doi mari jucători în spatele sistemului de ofertare în timp real: Google și Interactive Advertising Bureau (IAB). IAB este organismul de standardizare și asociația profesională a industriei internaționale de publicitate online. Toate companiile de ad tech (tehnologii de publicitate) relevante sunt membre.

Singura variantă eficientă pentru ca utilizatorii de Internet să se protejeze este una tehnică, de blocare a reclamelor prin intermediul unor plugin-uri de browser, cum ar fi uBlock, Privacy Badger și Ghostery.

Citiți sesizarea completă realizată de ApTI, cu toate anexele depuse.

Foto: Joseph Mucira (Pixabay)