La cinci ani de la lansarea cel mai mari operațiuni de influențare a alegerilor dintr-un alt stat folosind dezinformarea de social media, Rusia rămâne cel mai mare producător de astfel de conținut de pe Facebook.
Un raport al companiei de pe Silicon Valley explică 150 de operațiuni de dezinformare pe care compania spune că le-a detectat și întrerupt din 2017, când a început să ia în serios prezența conținutului malițios pe rețeaua de socializare, conform Washington Post.
Facebook susține că 27 de rețele au fost legate de Rusia și 23 de Iran, punând astfel Federația Rusă pe primul loc în ceea ce privește producția de dezinformare. Nouă dintre operațiunile detectate de companie provin din Statele Unite.
Totuși, rețeaua de socializare mai remarcă că Rusia a servit drept exemplu și pentru alți jucători, care au împrumutat modelul și l-au aplicat în propriile țări. În ”business” au intrat și firme de PR care lucrează din umbră, uneori pentru ambele tabere politice, dar și politicieni, grupuri politice minoritate și chiar guverne.
„A început ca un sport de elită, dar acum vedem tot mai mulți oameni care intră în joc”, a spus Nathaniel Gleicher, șeful politicii de securitate al Facebook. Acesta mai adaugă că, odată cu intrarea altor jucători, eforturile de influențare a publicului seamănă din ce în ce mai mult cu operațiunile de influență care au fost efectuate înainte de apariția social media, adică „mai mici, mai țintite, mai scumpe, consumatoare de timp și cu o rată de succes mai mică”.
Spre deosebire de campania din 2016, operatorii au elaborat noi metode de cooptare a publicului, precum recrutarea de vorbitori nativi și vizarea unui public target, de dimensiuni mai mici.
Raportul mai arată două trenduri majore: precăderea operațiunilor interne și motivate economic.
Leave a Comment