Peste 3 600 de anunțuri politice care o atacau pe candidata pro-UE la președinția României, Elena Lasconi, și îl promovau pe opozantul de extremă-dreapta Călin Georgescu au fost găsite pe Facebook înainte de al doilea tur de scrutin al alegerilor prezidențiale. Acestea au fost văzute de aproximativ 179 de milioane de ori începând din august.
Potrivit unui raport al grupurilor de cercetare a amenințărilor digitale Reset Tech și Check First, deși nu este clar cine se află în spatele campaniei, eforturile par a fi în concordanță cu ideea unei campanii concertate, scrie Bloomberg.
Un efort coordonat
Profilurile advertiserilor înregistrați aveau pagini de Facebook cu administratori localizați în mare parte în România și se prezentau ca site-uri de știri. Totuși, similitudinile dintre paginile web sugerează că în spatele campaniei ar fi o structură de gestionare centralizată.
24 de pagini Facebook aparent separate au cheltuit până la 224 083 de euro pe reclame politice.
Profilurile advertiserilor înregistrați aveau pagini de Facebook cu administratori localizați în mare parte în România și se prezentau ca site-uri de știri. Totuși, similitudinile dintre paginile web sugerează că în spatele campaniei ar fi o structură de gestionare centralizată.
Georgescu și Simion, lăudați
Reclamele repetă retorici în concordanță cu persoana pe care campania lui Georgescu a încercat să o descrie ca fiind, un „președinte patriot” care apără națiunea împotriva sistemului. Pe de altă parte, despre Lasiconi se spune că este „diavolul” și marioneta Occidentului, în timp ce Iohannis este un „dictator” pentru susținerea lui Lasconi. Unele reclame îl susțin și pe George Simion.
„În timp ce rolul TikTok în amplificarea dezinformării în timpul campaniei electorale din România a fost în centrul atenției, noi dovezi arată că platformele Meta Facebook și Instagram au fost valorificate pentru a răspândi mesaje politice agresive, afirmații neverificate și narațiuni polarizante”, au scris autorii raportului.
La fel ca TikTok, pare că și compania-mamă a Facebook și Instagram ar trebui cercetatăla nivel european cu privire la rolul său în promovarea lui Georgescu în alegerile din România.
Meta a refuzat să comenteze conținutul raportului realizat de Reset Tech și Check First. Cu toate acestea, a reiterat comentariul făcut săptămâna trecută de Mike Clegg, președintele pentru afaceri globale: „Nu vedem nicio dovadă a unor incidente majore pe platformele noastre din România”, a declarat el jurnaliștilor, adăugând că societatea a fost în contact «aproape zilnic» cu autoritățile române.
Leave a Comment