Newsletterele cu abonament, un nou model de business pentru jurnaliști?
Jurnaliștii români au devenit interesați de newslettere acum mult timp și au folosit pentru distribuție propriile platforme, unele platforme consacrate sau platforma Substack.
În ultimele luni, un start-up a avut o ascensiune fulminantă și a atras atenția unora dintre cei mai prestigioși jurnaliști din lume. Substack este o platformă de găzduire a newsletterelor cu plată, cu interfață prietenoasă și instrumente intuitive.
Buletine informative realizate cu pasiune
Jurnaliști de marcă precum Glenn Greenwald, Andrew Sullivan, Matt Yglesias și Anne Helen Petersen și-au părăsit slujbele la companiile media tradiționale pentru a începe buletine informative plătite pe Substack. Casey Newton a părăsit recent publicația The Verge și a lansat un newsletter numit Platformer.
Chris Best, co-fondator și CEO (director executiv) al companiei Substack crede că succesul are o rețetă simplă:
- în loc să lucrezi pentru un șef, poți lucra pentru tine;
- în loc să-ți stabilească salariul conducerea, poți câștiga bani în funcție de câți abonați atragi;
- cel mai important, în loc să urmărești click-uri pe reclame, plățile directe de la abonați stimulează un tip de jurnalism diferit și mai bun.
„Deții conținutul, deții publicul. Chiar și câteva mii de oameni care plătesc cinci sau zece dolari pe lună se transformă într-o afacere reală foarte repede”, explică Best.
Unul dintre sfaturile oferite de Best este ca autorii newsletterelor să ofere și o versiune gratuită, pe lângă cele cu plată. Dacă cititorii vor considera că este interesant ceea ce primesc, este foarte posibil să se aboneze la o ediție pe bani a newsletter-ului respectiv.
Jurnaliștii români au prins valul
Jurnaliștii români au devenit interesați de newslettere acum mult timp și au folosit pentru distribuție propriile platforme, unele platforme consacrate sau platforma Substack. Iată câteva newslettere interesante create și curatoriate de jurnaliști români:
Cu subtitlul „Filosofii relaxate despre hi-tech și omenire”, autorul adună și oferă informații despre planetă, tehnologie, cultură digitală, gadget-uri deosebite.
Marketing, business and life (Marius Sescu)
Motto-ul este „Writing about online stuff without bullshit” și fiecare număr al newsletter-ului conține un singur text. La final, autorul oferă trimiteri către cele mai interesante articole de pe blog-ul său.
Știință & Comunicare (Mădălina Cocea)
Este un newsletter despre „cum pot fi promovate mai bine știința și comunicarea”. Autoarea vorbește despre legătura dintre știință și jurnalism și oferă de fiecare dată subiecte numai bune pentru a fi transformate în articole de presă.
Este un newsletter săptămânal stufos, în care autoarea ia la periat subiectele sociale și politice cele mai importante și încearcă să vină cu interpretări, informații din surse alternative, răspunsuri la întrebări. De fiecare dată, există link-uri spre sursele care fundamentează afirmațiile autoarei.
Misreport (Codruța Simina și Rubrika)
Este o „ediție săptămânală despre dezinformare”, în care autorii demontează informațiile false vehiculate în presa online sau în social media. Fiecare număr din newsletter are o secțiune națională și una internațională.
Suplimentu’ creativ (Mirela Petre)
După cum spune autoarea, primești acest newsletter de recomandări culturale „o miercuri da, o miercuri nu”. Ea spune că acceptă donații de la cititori, dar că acest newsletter este unul „fără patroni și sponsori, fără interese comerciale ascunse. Totul e natural și pe față”.
Foto: Mohamed Hassan (Pixabay)