Meta amenință că își va retrage știrile de pe aplicațiile sale de socializare pentru locuitorii din Illinois dacă un nou proiect de lege, numit Journalism Preservation Act, va fi adoptat.
Journalism Preservation Act ar obliga companiile online, cum ar fi Google și Meta, să plătească organizațiilor locale de știri pentru articolele folosite pe platformele lor. Intenția proiectului de lege este de a proteja drepturile organizațiilor locale de știri, care sunt defavorizate din mai multe motive – inclusiv monopolul pus de marile companii de tehnologie asupra veniturilor din publicitate.
Proiectul de lege, care este încă în discuție în Senatul statului, ar cere platformei tehnologice să „urmărească și să înregistreze lunar” de câte ori platformele lor au făcut legături, au afișat sau au prezentat în alt mod rezidenților din Illinois orice lucrare a companiilor online care au îndeplinit cerințele de raportare ale proiectului de lege – adică furnizorii de știri locale.
După aceasta, companii precum Meta și Google au la dispoziție 10 zile de la sfârșitul lunii pentru a plăti o taxă pentru „utilizarea jurnalismului”. Această taxă este egală cu 1 la sută din veniturile lor din publicitate pentru perioada respectivă.
Într-un răspuns pentru The Verge, purtătorul de cuvânt al Meta, Jamie Radice, a declarat că, dacă legea va trece, compania „va fi forțată să ia aceeași decizie de afaceri pe care am luat-o în Canada, de a pune capăt disponibilității știrilor din Illinois”.
Proiectul de lege notează că „în ultimii 10 ani, publicitatea în ziare a scăzut cu 66%, iar personalul din redacții a scăzut cu 44%”. Proiectul spune că este „esențial” ca instituțiile media să fie „recompensate în mod corect pentru conținutul pe care îl creează și distribuie”.
Pe de altă parte, Google nu a dat o declarație oficială cu privire la proiectul de lege din Illinois.
Meta nu se află la prima sa amenințare
Nu este prima dată când Meta începe să amenințe atunci când autoritățile încearcă să egaleze oportunitățile atât ale industriei media, cât și ale marilor companii de tehnologie. Anul trecut, Meta a început să blocheze tot conținutul de știri pe Facebook și Instagram în Canada, după ce țara a adoptat Legea privind știrile online. La acea vreme, Google a promis că va face o mișcare similară, dar apoi a cedat.
Meta a făcut același lucru cu doi ani înainte, în 2021, când Australia tred implementat Codul de negociere a presei de știri. Cu toate acestea, după ce guvernul a fost de acord să modifice legea, Meta a dat acces la știri pentru utilizatorii săi australieni, afirmând că modificările au abordat „preocupările sale principale”.
Cu toate acestea, în urmă cu aproape o jumătate de lună, compania mamă a Facebook și Instagram a anunțat că nu va încheia noi acorduri cu companiile media australiene pentru a plăti pentru știri, deoarece contractele pe trei ani încheiate încep să expire.
Leave a Comment