Google profită de pe urma dezinformării privind schimbările climatice, care circulă pe YouTube. Gigantul american se angajase în toamna lui 2021 să elimină reclamele din cadrul videoclipurilor ce neagă existența schimbărilor climatice.
Un raport al coaliției Climate Action Against Disinformation (CAAD) – care cuprinde 50 de ONG-uri ce apără mediul – a scos la iveală faptul că Google continuă să profite de pe urma videoclipurilor care promovează dezinformări despre climă. Echipa de cercetare a CAAD a identificat 100 de videoclipuri ce încalcă regulile Google cu privire la negaționismul schimbărilor climatice, însă majoritatea dintre ele erau acompaniate de reclame pentru diferite branduri și chiar una pentru motorul de căutare al Google. Cele 100 de videoclipuri au adunat în total 18 milioane de vizualizări.
În octombrie 2021, Google anunța că va schimba modul în care sunt monetizate videoclipurile ce prezintă schimbările climatice ca fiind inexistente. Motivul invocat se referea la reticența agențiilor de publicitate și a brandurilor de a fi asociați cu astfel de clipuri. La vremea respectiva, Google anunța că va elimina monetizarea și reclamele pentru „conținutul care se referă la schimbările climatice ca fiind o farsă sau o înșelătorie, afirmațiile care neagă faptul că tendințele pe termen lung arată că temperatura globală se încălzește și afirmațiile care neagă faptul că emisiile de gaze cu efect de seră sau activitatea umană contribuie la schimbările climatice”.
Lucrurile nu par să fie tocmai așa pentru că gigantul american continuă să atașeze reclame clipurilor care încalcă regulile stabilite în urmă cu aproape doi ani. Asta înseamnă că atât Google ia o parte din banii generați de aceste reclame, cât și conturile care postează respectivele clipuri. La fel de periculos este faptul că YouTube – în esență – dă bani acestor conturi pentru dezinformarea prezentată ca adevăr.
„Când cineva postează aceste informații pe Facebook, nu face bani, dar când cineva postează un videoclip pe YouTube, are posibilitatea de a câștiga un salariu întreg din dezinformare. Faptul că nu au schimbat acest lucru, că încă finanțează – nu promovează, ci finanțează – trimițând agenții de publicitate să sponsorizeze dezinformarea privind schimbările climatice este încă o dovadă a incompetenței lor”, a declarat șefa Check My Ads, un ONG care studiază reclamele online, citată de The New York Times.
Google a reacționat și a declarat că aplicarea politicii „nu este întotdeauna perfectă și lucrăm în mod constant la îmbunătățirea sistemelor pentru a detecta și elimina mai bine conținutul care încalcă politicile noastre. Acesta este motivul pentru care primim cu plăcere feedback din partea terților atunci când sunt de părere că am omis ceva”. Conform NYT, YouTube a eliminat reclamele pentru mai multe dintre videoclipurile semnalate de echipa de cercetare CAAD.
Leave a Comment