Dezinformarea rusă a ajuns și pe Bluesky. În ce constau operațiunile „Doppelganger” și „Matryoshka”
Pe măsură ce tot mai mulți utilizatori fug de aplicația cunoscută anterior sub numele de Twitter, după ce Elon Musk a preluat-o, Bluesky a devenit o alternativă pentru mulți dintre cei cărora le este dor de tweeting.
Cu toate acestea, având în vedere că lucrurile bune nu pot dura mult, dezinformarea rusă a ajuns deja pe Bluesky și testează platforma pentru diferitele sale campanii. Publicația media germană RedaktionsNetzwerk Deutschland (RND) a raportat în weekend că sute de conturi false, care au caracteristici ce indică metoda „Doppelganger”, au inundat aplicația de socializare, conform Heise.de.
Ce este campania „Doppelganger”?
Metoda Doppelganger există cel puțin din mai 2022 și a fost descoperită patru luni mai târziu. La început, aceasta a constat în imitarea unor instituții de presă franceze și germane autentice, pentru a răspândi știri false flagrante despre subiecte-țintă, cum ar fi invazia ucraineană.
Aceasta a implicat, de asemenea, o rețea de conturi false de social media care au distribuit linkurile către site-urile false pe platforme precum X, pentru a ajunge la un public mai larg.
În timp, campania a ajuns și în Statele Unite, unde „influenceri și comentatori populari din SUA ale căror opinii se aliniau cu linia propagandistică a Kremlinului” au fost recrutați pentru a răspândi relatările dorite de Moscova, în schimbul unor compensații substanțiale – despre care influencerii nu știau că provin din Rusia.
„Relatările promovate în cadrul operațiunii «Doppelganger» au vizat Ucraina și guvernul acesteia, au provocat sentimente anti-occidentale, anti-UE și anti-NATO (precum și atitudini anti-americane în afara Statelor Unite), au exagerat amploarea problemelor economice și a tensiunilor sociale din aceste țări, au alimentat aceste tensiuni și au evocat spectrul escaladării războiului”, explică Center for Eastern Studies.
Platformă nouă, metode noi
Dezinformarea rusă pare să fie doar la un nivel de testare pe Bluesky, deoarece prima dată când astfel de activități au fost observate pe aplicație a fost la sfârșitul anului 2024 – începutul anului 2025, când AFP a dezvăluit o nouă formă a campaniei Matryoshka pe Bluesky.
Operatorii Matryoshka împing o informație falsă în secțiunea de comentarii a unei postări și apoi cer țintelor lor – de obicei instituții media, personalități publice și organizații de verificare a faptelor – să investigheze conținutul fals.
Cu toate acestea, pe Bluesky, anumite postări utilizează inteligența artificială pentru a se da drept universități.
De exemplu, într-una dintre cele 50 de postări identificate de colectivul @antibot4navalny și citate de France24, un profesor de la Universitatea Aix-Marseille din sudul Franței vorbește despre „numeroase erori în organizarea Jocurilor Olimpice” legate de dificultățile „economiei franceze”. Descrierea postării sugerează că este din cauza „sancțiunilor împotriva Rusiei”.
Videoclipul este, în realitate, un deepfake al cărui sunet a fost manipulat.
Experții în dezinformare consideră că ultimele eforturi ale campaniilor rusești sunt de a se adapta la un alt tip de public, simțind că apariția noilor platforme de socializare ar putea împrăștia utilizatorii și, prin urmare, propriile eforturi ale Moscovei de a influența un public străin.
Articole asemănătoare
Viralul zilei: fâstâceală la întâlnirea Trump – Putin. Liderul SUA i-a făcut cu ochiul omologului său
Cele mai așteptate tehnologii în 2022
Algoritmii și sistemul de moderare al TikTok, supuse monitorizării pentru detectarea unor manipulări din partea Chinei
Fosta șefă interimară a TVR a primit un alt post important în instituție: cel de producător general
Black Friday 2020: bugete personale mari, stratageme de marketing, legislația din domeniu