Cum vrea Google să schimbe modul în care căutăm informații pe internet

Conferința Google I/O de anul acesta a fost locul unde cele mai ambițioase și inovatoare proiecte ale Google au fost prezentate. De la un asistent AI capabil să preia informații în timp real prin intermediul unui apel video și până la integrarea inteligenței artificiale în motorul de căutare, Google pare hotărâtă să schimbe modul în care navigăm pe internet.

Google I/O a avut loc marți, 14 mai, și a fost dominată de proiectele AI ale gigantului american. Deloc surprinzător, însă noile servicii propuse de Google par să schimbe complet peisajului internetului pe care îl știm în ziua de azi.

Printre cele mai importante anunțuri de la conferință se numără cel referitor la noul mod de funcționare al motorul de căutare Google Search. Acesta va primi o actualizare ce va implementa ”AI Overviews” – o funcție bazată pe inteligență artificială ce va oferi utilizatorilor rezumate cu răspunsuri la căutări, în loc să le ofere deja cunoscuta pagină de link-uri către alte site-uri ce conțin răspunsurile dorite.

În esență, Google vrea ca motorul său de căutare să caute răspunsurile în locul tău, fără ca tu să mai fi nevoit să apeși pe link-uri, să intri pe site-uri și să citești până găsești ceea ce căutai.

Ceea ce vedem în cazul inteligenței artificiale generative este că Google poate face mai multe căutări în locul dumneavoastră. Poate elimina o mare parte din munca grea de căutare, astfel încât să vă puteți concentra pe părțile pe care doriți să le faceți pentru a obține rezultate sau pe părțile de explorare pe care le considerați interesante”, a declarat Liz Reid, șefa deparatamentului Search, conform The Verge.

Deocamdată, funcția va fi disponibilă doar în SUA, însă până la finalul anului Google vrea ca AI Overviews să fie implementată la nivel mondial. Marea întrebare din spatele acestui program este ce se va întâmpla cu publicitatea de pe Google.

Internetul de astăzi se bazează pe faptul că site-urile pot apărea pe prima pagină de pe Google Search, lucru ce înseamnă că oamenii îl vor accesa, iar publicitatea găzduită este văzută de milioane de utilizatori. AI Overviews va schimba asta, dacă Google preferă să pună inteligența artificială să caute informații în locul oamenilor.

Gigantul americna nu pare îngrijorat cu privire la acest lucur, iar Sundar Pichai, șeful Google, a declarat, conform Platformer, că AI Overviews generează, de fapt, mai mult trafic decât acum, iar compania va fi atentă ca sectorul publicitar să nu sufere din cauza noilor funcții AI.

Google Astra, asistentul AI multimodal

Pe lângă schimările majore ale motorului de căutare, Google a prezentat și noul model de inteligență artificială multimodală la care lucrează. Termenul ”multimodal” în acest caz se referă la un model AI capabil să comunice cu utilizatorul prin mai multe metode: text, vocal și video.

La fel ca GPT-4o – prezentat de OpenAI la începutul săptămânii – Google Astra poate conversa în timp real cu utilizatorii, imitând un apel video. Astra se poate folosi de cameră pentru a strânge informații și a oferi răspunsuri pentru diferitele lucruri arătate pe cameră.

Probabil cel mai impresionant lucru demonstrat de Google e faptul că Astra, după ce i-a fost prezentat un birou, a fost întrebată dacă își amintește unde erau ochelarii prezentatoarei, iar modelul AI a indicat precis locul unde ochelarii fuseseră filmați la începutul videoclipului.

Deși OpenAI a furat startul și a prezentat modelul său AI multimodal înaintea Google, Astra pare inteligența artificială mult mai definită și asta pentru că, în ultimii ani, Google a lucrat la aceste funcții multimodale, după ce a pierdut bătălia pentru inteligența artificială generativă. Acum, însă, lucrurile înclină în favoarea Google, chiar dacă Astra nu va fi disponibilă publicului prea curând, iar videoclipul de mai sus este un demo atent creat.

Un lucru e cert, Google este hotărâtă să schimbe modul în care ne luăm informații de pe internet și cum ne raportăm cu privire la inteligența artificială – fie că aceasta va căuta răspunsuri în locul nostru, fie că ne va ajută să ne reamintim unde ne-am pus ochelarii.

Iacob Șerban:
Leave a Comment

Acest website foloseste cookie-uri