YouTube și Instagram au introdus servicii care să rivaleze cu TikTok. Secțiunile Shorts și Reels sunt o copie fidelă a paginii „For You”, iar ambele s-au dovedit a fi populare. Acum, însă, a apărut problema originalității. Multe videoclipuri sunt luate de pe TikTok și postate pe Shorts sau Reels, asta pe lângă faptul că niciunul dintre aceste două servicii nu are, încă, un număr suficient de creatori de conținut care să facă clipuri exclusive.
În fața acestui obstacol care se poate dovedi costisitor pe termen lung, atât YouTube, cât și Instagram au decis să ia o serie de măsuri care să consolideze mai mult vizibilitatea, popularitatea, dar și atractivitatea serviciilor Shorts și Reels.
Popularitatea Reels nu poate fi contestată. Introdus inițial pentru Instagram, serviciul a fost introdus și pe Facebook, Mark Zuckerberg numindu-l „viitorul social media”. O mulțime de speranțe sunt puse în copia TikTok, însă, deocamdată rezultatele se lasă așteptate. Sigur, succesul de până acum este măsurat în popularitatea și timpul pe care utilizatorii îl petrec pe Reels. În cel mai recent raport al companiei, Meta a declarat că Reels reprezintă mai mult de 20% din timpul petrecut pe Instagram.
Din punct de vedere al banilor pe care serviciul reușește să-l aducă, aici lucrurile nu stau forte bine. Reels nu este monetizat la nivelul pe care Meta și-l dorește, iar agenții de publicitate încă se învață cu funcțiile și trendurile de acolo. Serviciul a reușit să genereze doar un miliard de dolari. Spun „doar” pentru că, pentru Meta, suma este sub așteptări. „Viitorul social media” –așa cum îl numește Zuckerberg– are problemă în a găsi numărul critic de creatori de conținut, audiență și agenți de publicitate care să genereze profitul pe care Meta îl dorește.
Una dintre deciziile pentru a corecta acest lucru este să schimbe algoritmul Reels astfel încât acesta să promoveze mai mult conținutul original. Instagram vrea ca postările originale să fie tratate preferențial pentru a reduce conținutul redistribuit din alte părți (TikTok, în principal).
Cum va reuși algoritmul să indentifice ce e original și ce nu? Ei bine, asta nici Instagram nu știe sigur. Mosseri, șeful platformei, spune că algoritmul nu va putea să recunoască 100% conținutul copiat de pe alte platforme, dar asigură că Instagram va lucra la îmbunătățirea sistemului.
YouTube
La fel ca Reels, Shorts s-a dovedit foarte popular. Google declară că 1.5 miliarde de utilizatori urmăresc lunar conținut pe Shorts. E destul de impresionant, dar a dus și la o problemă care s-a reflectat în veniturile YouTube. O parte din acel milard care urmărește clipuri pe Shorts nu mai urmărește videoclipurile pe YouTube, platforma-mamă. Veniturile pentru acest trimestru publicate de Google au arătat că YouTube a reușit să genereze 7.3 miliarde de dolari, sub așteptările pieței. Unul dintre motive ar fi faptul că Shorts sifonează utilizatori, deci vizionări, de la serviciul de bază al platformei.
Este o situați ciudată, una pe care YouTube nu a dat, încă, niciun semn că ar putea s-o rezolve. E o ironie poetică aici, copia TikTok se dovedește atât de populară încât afectează performanța serviciului de bază.
Cealaltă problemă ține, ca și pe Reels, de conținutul original și redistribuirea de pe TikTok. YouTube a decis să introducă un watermark pentru clipurile pe care le descărci de pe Shorts. TikTok face asta chiar dinainte să exploateze în popularitate, emblema TikTok fiind , de fapt, unul dintre module în care platforma a ajuns să fie atât de cunoscută.
Acum e rândul YouTube să încerce această metodă. Anunțul a fost făcut pe forumul platformei.
„Dacă sunteți un creator care își descarcă clipurile Shorts de pe YouTube Studio pentru a le partaja pe alte platforme, veți găsi acum un filigran adăugat la conținutul descărcat. Am adăugat acest lucru, astfel încât spectatorii dvs. să poată vedea că materialul pe care îl partajați pe alte platforme poate fi găsit pe YouTube Shorts. Acest lucru se va implementa în următoarele câteva săptămâni pe desktop și intenționăm să îl extindem și pe mobil în lunile următoare”, scrie în postare.
E interesant de urmărit cum acest lucru va afecta serviciul Shorts și, mai ales, conținutul original de acolo.
După cum bine vezi, totuși, soluțiile propuse de Instagram și YouTube sunt, mai mult sau mai puțin, metode prin care să se protejeze împotriva influenței TikTok. După ce au copiat produsul concurent, acum se văd nevoite să devine originale și atractive pentru utilizatori și agenți de publicitate. Mai mult decât atât, trebuie să convingă creatorii de conținut că serviciile lor sunt cele mai bune. YouTube pare mai pregătită să facă acest lucru, anunțând un fond de 100 de milioane de dolari pentru creatorii de conținut de pe Shorts.
Influența TikTok, dar și popularitea acestei încă își pun amprenta pe serviciile oferite de YouTube și Instagram. Glumele, meme-urile, chiar și interacțiunile de acolo își croiesc drumul până pe Shorts și Reels. De ce? Pentru niciuna dintre cele două nu are marca sa. Ambele sunt interșanjabile, ambele oferind un conținut similar tocmai pentru că nu pot scăpa de TikTok.
Cine s-ar fi gândit că simpla copiere a unui alt model nu vine la pachet cu bani, utilizatori și succes garantat?
Leave a Comment