Cum au devenit știrile false o afacere profitabilă pentru sponsorii lor
Rețelele sociale au devenit „rampa de lansare” a multor știri false. Termenul de Fake News presupune publicarea de informații false sub masca unor știri reale și este extrem de răspândită această metodă pe social media. Iar astăzi să se constate că a devenit o afacere în toată regula.
La 36 de ani, John Prager este unul dintre cei mai activi producători de știri false în Statele Unite. Iar un exemplu de făcătură este despre cel mai în vârstă membru din familia Obama care „a fost arestat fiind în posesia drogurilor”. Un text ca un articol real, o fotografie falsă și trucul este gata pentru momeală. Site-ul lui John Prager este menit să fie satiric, dar două milioane de persoane au răspândit informațiile sale considerate a fi reale.
În fiecare zi în Statele Unite, pe site apar zeci de „ştiri false”. Printre cei mai distibuite: Papa susține pe Donald Trump, Barack Obama nu a fost născut în Statele Unite sau despre activitatea lui Hillary Clinton într-o rețea pedofilă.
Totuși, trebuie spus și faptul că Primul Amendament protejează autorii fake news-urilor. Astfel, în ciuda difuzării acestor informații false, legea americană protejează pe autori prin libertatea de exprimare definită de Primul Amendament. Confruntat cu această situaţie, Facebook și-a luat angajamentul de a trimite avertismente utilizatorilor care primesc „știri false”. Deşi în Statele Unite a devenit un fenomen, nici un studiu serios nu doreşte să dezbată acest lucru”, conchide jurnalistul Agnès Vahramian.
Altă afacere profitabilă cu știri false în Macedonia
Alt exemplu de afacere profitabilă cu fake news vine dintr-un orăşel din Macedonia, supranumit Capitala Mondială a Știrilor False. Anchetatorii americani au aflat că de acolo au plecat multe dintre informaţiile neadevărate care au circulat în timpul campaniei electorale din Statele Unite. Aceștia spun că au aflat că de acolo au plecat multe dintre informaţiile false care au circulat în timpul campaniei electorale din Statele Unite.
Cei care deţin aceste site-uri câştigă bani din reclame. Aşa că au nevoie de cât mai mulţi vizitatori – mulţi aduşi de pe Facebook. Reţeaua socială a luat măsuri pentru a şterge conturile false şi pe cele care au legătură cu site-urile de ştiri false. Macedonenii au găsit însă rapid o soluţie. Iată ce declara un localnic: “Mergi şi cumperi profiluri reale de la copii, apoi schimbi numele cu unul american. Copiii de aici nu au avut în viaţă lor doi euro. Le dai doi euro şi-ţi lasă profilul lor de Facebook.”
Așa se face că știrile false pot aduce profituri substanțiale inițiatorilor lor. Astfel, se adeverește faptul că fake news-ul a devenit în ziua de astăzi o adevărată afacere profitabilă.
Articole asemănătoare
EU vs Disinfo: campanie de combatere a știrilor false
Cum accelerează Twitter Blue dezinformarea în conflictul Hamas-Israel: cazul falsului cont al Mossad
Vremea QAnon pe Facebook (aproape) a luat sfârșit. Compania va elimina orice cont asociat conspirației
CBS ia atitudine împotriva dezinformării cu unitatea de verificare a faptelor
Rețeaua de realitate virtuală a Facebook va crea zece mii de locuri de muncă în Europa