Clipurile din campania de vaccinare: prea lungi, statice, cu mesaje transmise ineficient

Campania de vaccinare este încă la început. Guvernul mai are timp să creeze și alte clipuri video prin care să încurajeze românii să accepte vaccinul.

În prezent, la televiziuni rulează două clipuri prin care guvernul încearcă să convingă populația să se vaccineze: unul în care protagonist este dr. Mihai Craiu și unul cu col. dr. Valeriu Gheorghiță, președintele Comitetului Național de Coordonare a Activităților privind vaccinarea împotriva Covid-19 (CNCAV). Pe canalul de Youtube „RO Vaccinare” există însă câteva zeci de clipuri menite să informeze, să emoționeze, să convingă.

Distribuire defectuoasă

Există 47 de clipuri până acum în canalul de Youtube. Zece dintre ele reprezintă declarații ale doctorilor și ale altor oficiali (inclusiv ale premierului Cîțu și ale președintelui Iohannis) despre modul în care a fost adus în țară vaccinul, cum se va desfășura campania și alte detalii logistice. Aceste clipuri nu sunt menite să convingă românii să se vaccineze. De cele mai multe ori, clipurile par needitate, astfel că sunetul este prea jos la unele dintre ele și există, mai ales la final, momente de tăcere care puteau fi ușor eliminate prin montaj înainte de a încărca fișierele online.

Mai există o serie de video-uri cu explicații, înregistrări din emisiuni de televiziune, declarații directe, din care reies direct sau indirect unele idei despre siguranța vaccinului și importanța vaccinării.

Nu este clar cum sunt distribuite aceste clipuri. Canalul Youtube respectiv are aproape 300 de abonați, dar clipurile au un număr mic de vizionări, de la 31 la 8.147. Poate că vizualizările ar fi crescut dacă guvernul ar fi inclus aceste clipuri în site-ul oficial despre vaccinare sau dacă ar fi stabilit parteneriate cu bloggeri, vloggeri și influenceri online.

Din nefericire, nu toate clipurile sunt subtitrate, ceea ce exclude dintre spectatori persoanele cu deficiențe de auz. Această scăpare este impardonabilă din partea guvernului, care ar trebui să includă în public toate persoanele din țară, indiferent de deficiențe.

Public țintă greșit

Clipurile cu cele mai multe vizualizări conțin explicații practice și sunt menite să-i facă pe oameni să aibă încredere în strategia de vaccinare la nivel mondial și național. Este de la sine înțeles că indivizii se vor lăsa vaccinați pe măsură ce vor înțelege cum funcționează virusul și în ce stadiu sunt cercetările.

Clipul „Care sunt etapele dezvoltării unui vaccin?” are peste 8.000 de vizualizări și este o combinație de animație și text. Deși este destul de lung pentru atenția medie online (2m 27s), clipul este educativ. Elementele grafice acționează ca ancore vizuale pentru memorarea unor concepte de bază.

Acest clip are 90 de aprecieri pozitive și 9 negative, din partea celor care l-au privit.


Explicativ este și clipul „Ce este un vaccin ARN-Mesager?” și este construit tot din animații și texte. De data aceasta însă, clipul cu peste 8.000 de vizualizări beneficiază și de o voce din afară. Din păcate însă, vocea nu face decât să citească textele care apar oricum pe ecran, deci ea nu aduce informații în plus. O regulă de bază în montajele audiovizuale este ca vocea să vină cu informații în plus față de cele de pe ecran.

Acest clip are 100 de aprecieri pozitive și 27 negative, din partea celor care l-au privit.


Clipul stindard: amatoricesc, plictisitor, fără scop

Probabil cel mai important clip din campanie este cel în care col. dr. Valeriu Gheorghiță, președintele CNCAV, ar trebui să convingă populația să accepte vaccinul. Ei bine, filmarea și mesajul sunt militărești, automate, de tip proces-verbal, nu au latură umană.

Colonelul se uită tot timpul pe lângă obiectiv, urmărind probabil textul afișat alături de camera video. Fundalul neclar îl face pe bărbat să pară „pierdut” în peisaj, deci nu avem un context de care să ne ancorăm privirea (ar fi fost eficiente unele imagini în mișcare, din spitale, de pe stradă etc.).

Aceste elemente fac din clip o recitare plictisitoare a unui mesaj redactat în limba de lemn, fără emoție și fără componentă umană.

Expertul în publicitate Bogdan Naumovici a comentat acest clip pentru Aleph News:

„Este un spot despre logistică, nu despre vaccin și beneficiile lui, menit să convingă lumea să se vaccineze. E un raport: «Sunt colonelul Gheorghiță, permiteți să raportez. Am procedat conform». Ăsta este conținutul spotului. Limbajul este prea de lemn pentru a-l da pe televiziuni. Nu știu cine a creat textul. S-ar putea să fie un nucleu de PR-iști ai armatei. Nu pare un text făcut de un om obișnuit cu cuvintele. Pare un text făcut de cineva obișnuit cu rapoarte.“

Românii au sancționat aceste lipsuri în materie de concepere a unui mesaj eficient: clipul are aproape 1.000 de vizualizări și i s-au acordat 10 aprecieri pozitive și 17 negative.

Bune practici

Ceva mai eficient pare să fie clipul cu dr. Valeria Herdea, medic de familie, președinta Asociației Române pentru Educație Pediatrică în Medicina de Familie. Video-ul este mai uman deoarece dr. Herdea face sinteza anului 2020 vorbind despre activitatea la cabinetul său și amintește greutățile prin care a trecut. La minutul 00:36, femeia devine emoțională, atunci când spune că a încercat, alături de alte cadre medicale, să-și apere colegii și nu a reușit. Timp de câteva secunde, ea își lasă capul în jos și își lasă lacrimile să curgă.

Și acest clip are un fundal neclar și neadecvat, dar mesajul are mai multă substanță decât celelalte de același tip. Dacă ar fi fost mai scurt, sigur clipul ar fi fost mai eficient. Așa, din păcate, are doar 200 de vizualizări și trei aprecieri și două negative.


Campania de vaccinare este încă la început. Guvernul mai are timp să creeze și alte clipuri video prin care să încurajeze românii să accepte vaccinul. Câteva reguli de bază ar transforma viitoarele producții în materiale mai eficiente:

  • durată în medie de 30 de secunde (și maximum un minut);
  • combinarea discursului protagonistului cu imagini de ambianță;
  • afișarea pe parcurs pe ecran a cel puțin unui mesaj de tip text (sau a unui număr semnificativ);
  • optimizarea sunetului în raport cu muzica de pe fundal;
  • afișarea la final a card-urilor specifice platformei Youtube, prin care privitorul este încurajat să meargă pe site-ul oficial sau să vadă și alte clipuri;
  • distribuirea pe diverse canale online, nu doar prin canalul Youtube.

În fine, poate ar fi o idee bună crearea unor clipuri diferite, pentru publicuri diferite. De exemplu, tinerii ar fi atrași de clipuri mult mai dinamice, de aproximativ 15 secunde, care să conțină o informație esențială, imagini captivante și îndemnul de vaccinare la final.

Foto: captură de ecran