Circuitul propagandei în presa românească: de la publicații obscure la mainstream EXCLUSIV
Să luăm, de exemplu, referendumul pentru modificarea Constituției, că tot e ”de sezon”. Știm că este un subiect sensibil pentru toate democrațiile iliberale, mai ales în zona fostului bloc sovietic, care păstrează încă, la aproape treizeci de ani de la căderea comunistului, o tendință homofobă. Dacă spre sfârșitul secolului XX, întreaga Europă începea să destigmatizeze homosexualitatea, să o scoată din rândul bolilor psihice și să facă primii pași spre legalizarea drepturilor acestora – numai că partea de Răsărit a acestui continent a ajuns, după lungi lupte pentru democrație, de unde a plecat. România a dezincriminat homosexualitatea și s-au luat măsuri împotriva actelor de ură la adresa minorităților sexuale în perioada 2000-2002. În 2006 a fost numită una dintre cele cinci țări din lume care a făcut „progrese exemplare în combaterea abuzurilor pe motive de orientare sexuală sau identitate de gen” de către Human Rights Watch. Toate astea ca, doisprezece ani mai târziu, să fie promovat de către publicații mici și adevărați giganți un referendum prin blamarea persoanelor atrase de același sex.
Însă întrebarea adevărată, dacă tot am adus aminte de Rusia, interesele privind acest subiect și presa românească, este cum ajung să promoveze persoane și publicații cu renume, niște discursuri ce au depășit cu mult limitele normalului (ironic!)?
Circuitul propagandei pornește de jos
Întrucât marile redacții sunt supuse unei ierarhii de tip corporație și subiectele sunt trecute prin mai multe mâini, de la departament la departament, ideile trebuie să facă înainte de toate vâlvă în online – iar nimeni nu știe să stârnească mai bine opinia publică decât o conspirație! Astfel, publicațiile mici (răsărite peste noapte în online și lipsite de transparență) încropesc niște articole cu rețeta perfectă pentru indignare: problema (în cazul discutat de noi, siguranța copiilor), victima (România, copiii României, viitorul țării) și vinovații (deopotrivă homosexualii și Occidentul).
Tonul este dat de Sputnik, principalul canal al Kremlinului în Estul Europei, iar publicațiile obscure se pun pe treabă. Uneori, materialele sunt preluate cuvânt cu cuvânt de la Sputnik, ori scrise special de colaboratori. Să luăm câteva exemple concrete, despre care Mediastandard.ro a vorbit în nenumărate rânduri.
ActiveNews: Cu cât se reduce timpul până la referendum, cu atât ”site-ul cu ideil liberale, fără cancan” agită mai mult subiectul. Spotul e despre ultrașii care o să zică DA la referendum. Două articole mai jos, Mihai Chirica și ”lucrurile esențiale pentru o societate sănătoasă”. Următorul spot – ultragiere c-a fost dat jos un banner al Coaliției pentru Familie – iar dedesubt un material despre ”cum va vota Gabriela Firea la Referendumul pentru Familie”.
Referendumul se ridică, pentru Activenews.ro, și la nivel de sărbătoare: pe 6 octombrie, site-ul ar împlini cinci ani, tot atunci când românii sunt chemați să voteze ”legea în forma adoptată de Parlament” și este ziua lui Petre Țuțea.
Deși redacția amintită se laudă cu conținutul libertarian, nu trebuie să ne batem prea tare capul până să observăm că numai cu liberalismul n-are treabă. Cele mai recente editoriale sunt toate despre familie ori referendum, semnate de persoane apropiate (sau parte din) Biserica Ortodoxă Română și site-uri care pretind că sunt creștine dar ridică semne de întrebare clare (precu Cuvântul-ortodox.ro, despre care puteți citi mai multe AICI).
Cunoaste Lumea: Atunci când mi-a apărut pe newsfeed-ul Facebookului Cunoastelumea.ro, mă așteptam să fie ce pretinde că e – să-mi prezinte curiozități. Nici vorbă! Cum spune și acest articol, aerul materialelor este profund dacopat și naționalist, deci regăsirea de materiale pe tema referendumului n-a fost o surpriză.
Adrian Albu ne ”explică”, de exemplu, cât de manipulați suntem de ”agenții globalizării, ai neomarxismului și ai comunității homosexualilor, cu privire la Referendumul pentru Familie”. Conspiraționismul (presărat de ridicol) e în floare și în restul paragrafului: ”Conștienți de faptul că dacă acest Referendum va fi validat, cu condiția ca ȘASE MILIOANE DE ROMÂNI să se prezinte la vot, căsătoriile homosexuale și înfierea copiilor de către cuplurile Gay sunt blocate cel puțin pentru câteva zeci de ani, agenții acestora se luptă cu disperare să îi manipuleze pe cei neinformați și pe cei munciți de o ură profundă împotriva PSD-ului (justificată, de altfel) astfel încât să nu se prezinte la vot…”.
Dacă n-ați înțeles unde duce articolul, poate vă ajută titlul: ”Altă manipualre (sic!), altă psihoză: așa zisul “asterisc suspect” de pe buletinele de vot de la Referendumul pentru Familie care… NU AU FOST ÎNCĂ TIPĂRITE”.
Ca aceste site-uri sunt multe. Dacă intrați pe grupuri de Facebook din țara noastră, aproape sigur veți da de un articol al unei publicații obscure, care promite să vă deschidă ochii – și, între timp, să și promoveze interesele unei oligarhii.
Vâlva, cel mai bun pretext
Am stabilit care este mecanismul: micile publicații online încropesc un text alarmist, care promite adevărul și nu influența Occidentului sau a ”agenților neomarxiști” și îl lansează pe Facebook. Numărul de români de pe platforma de socializare se ridică la 9,6 milioane de utilizatori, în timp ce publicațiile amintite strâng câteva sute de mii de aprecieri pe paginile lor oficiale. Ba chiar ActiveNews se lăuda că este lider de trafic online, ocupând săptămâna trecută locul 5 conform Trafic.ro – din același material am extras și fraza despre aniversarea a cinci ani de existență a site-ului.
De jos în sus
Subiectul e răscolit în online prin cuvintele bine alese și problematica devine un interes național. Cum spuneam și la început, tot acest proces este necesar pentru ca strategia să poată fi pusă în practică. Din online, subiectul este preluat aproape miraculos de către formatori de opinie, Sorina Matei (care, de exemplu, a adus conspirația cu ”membrii Antifa care vor să dărâme statul” în mainstream, deși astfel de ipoteze apăruseră cu mult înainte de protestul de pe 10 august pe site-urile aproape necunoscute din România).
Următorul pas evident este presa accesibilă, cu renume și care este citită zilnic de milioane de români. Pe lista asta includem cu lejeritate România Liberă, despre care am mai spus în trecut că este condusă, în prezent, din voia patronului Adamescu, de Iulian Capsali. Același Iulian Capsali care a colaborat (și încă o mai face) cu… ați ghicit, Active News. În ultimul articol în care apare numele directorului editorial al RL, ni se atrage atenția cu privire la ”conservele (?) securiste din comunități s-au activat la ordin, brusc, pentru a descuraja oamenii să participe la Referendum”. Aceeași chestie: agenturi străine – globaliste! -, ”păduchii Noii Securități antinaționale” și așa mai departe.
Coperta România Liberă din weekendul ce tocmai a trecut este cireașa de pe tort ori bomboana de pe colivă: autorul ne explică cât de periculoasă este mișcarea LGBTQ la adresa libertății de exprimare. Nu a oricui, ci a conservatorilor. Dar nu a conservatorilor cu gândire liberală, care știu că democrația nu înseamnă să spui ce vrei tu când vrei tu, ci a ”conservatorilor” care se folosesc de dictatura majorității pentru a-și impune propriile gândiri – sau, în cazul ăsta, pentru a le păstra.
Tot pe lista asta mai regăsim și ditamai publicația online: Evz.ro. Deși susținerea referendumului pentru modificarea Constituției este mai temperată decât exemplul anterior sau primele, aceasta există. Dovadă stă, de exemplu, acest editorial care promite să ne dezvăluie ”ADEVĂRUL ASCUNS despre Referendumul pentru Familie”.
În același spirit este și acest material, care încearcă să explice de ce nu-i un referendum dăunător. Printre altele, autoarea explică că nu familia tradițională este de vină pentru violența domestică, ba chiar că ”violenţa şi abuzul se regăsesc şi în interiorul familiilor şi cuplurilor „non-tradiţionale” (inclusiv cele de acelaşi sex) în aceeaşi măsură, ba chiar, după unele studii, într-o măsură mai mare în cadrul cuplurilor de lesbiene.” Nu știm de unde sunt informațiile, întrucât nu există nicio sursă sau un link citat, dar în România nu există un studiu concret cu privire la numărul de cupluri formate din persoane de același sex, cu atât mai puțin despre actele de violență din interiorula acestora. Ce știm concret este că: aproximativ 827.000 de femei suporta în mod frecvent violenta în familie sub diferite forme, 80% dintre copiii români spun că au fost bătuţi de părinţi, aproape jumătate dintre copiii din Romania se află în risc de sărăcie în anul 2016 și așa mai departe. Și, ca să-l citez pe Dan Negru, ”nu homosexualii sunt marii păcătoşi din România, ci hoţii!“.
Astfel, putem afirma că circuitul propagandei trebuie să treacă prin (cel puțin) trei etape: a publicațiilor mici, pe social media, ca mai apoi să fie adus în fața opiniei publice.
Articole asemănătoare
Eugen Nicolicea și ”portofoliul mare” de ieșiri nervoase
Google promite că va spori transparența reclamelor online pentru a se conforma regulamentului DSA
Dăncilă lăudată în Sputnik pentru „dialogul foarte curajos” cu Erdoğan
AMENINȚĂRILE politicienilor la adresa protestatarilor: „vă călcăm în picioare”, „trebuiau mitraliaţi” EXCLUSIV
Aleksei Navalnîi nu regretă că s-a întors în Rusia, deși se află de un an după gratii