Un studiu publicat de organizația non-guvernamentală Avaaz dezvăluie faptul că unele dintre cele mai mari companii din lume încurajează financiar dezinformarea privitoare la schimbările climatice, prin plasarea de reclame la videoclipurile de pe YouTube care transmit informații false despre acest subiect. Potrivit The Guardian, studiul arată că printre cele peste 100 de companii care apelează la o astfel de publicitate se numără și Samsung, L’Oreal și Decathlon.
Organizația acuză în mod direct platforma deținută de Google pentru faptul că permite ca videoclipurile care dezinformează privitorii în privința unui subiect atât de important să fie monetizate prin introducerea de reclame la începutul sau pe parcursul acestora. Julie Deruy, o activistă cu vechime în cadrul organizației, și-a susținut cu fermitate poziția:
,,Nu este vorba despre libera exprimare, este vorba despre publicitatea gratuită pe care YouTube o oferă unor videoclipuri inexacte care riscă să inducă în eroare oamenii despre una dintre cele mai mari crize ale timpului nostru. […] YouTube nu ar trebui să prezinte, să sugereze, să promoveze, să facă publicitate sau să dezinformeze.”
Tot ea a amintit și faptul că ,,YouTube a luat anterior măsuri pentru a-și proteja utilizatorii de teorii ale conspirației, dar nu a acționat împotriva dezinformării legate de schimbările climatice.” În raportul oficial întocmit de Avaaz, au fost notate patru sugestii pe care YouTube le-ar putea respecta, pentru a preveni răspândirea acestui fenomen: considerarea conținutului ca fiind incert, demonetizarea acestui tip de conținut, informarea utilizatorilor cu privire la statutul conținutului și furnizarea unor date concrete pentru echipele de cercetători. O problemă în modul în care funcționează platforma în prezent o constituie faptul că algoritmii responsabili cu recomandarea videoclipurilor nu țin cont de acest tip de material nesigur.
Ca răspuns, oficialii de la YouTube au declarat că există inconveniențe referitoare la transparența studiului efectuat de Avaaz, susținând și că platforma are politici bine puse la punct cu privire la modul în care gestionează anunțurile publicitare. De asemenea, au invocat argumentul conform căruia nu ar fi just să dezavantajeze un anumit tip de conținut, bazându-se pe o perspectivă părtinitoare.
Totuși, un purtător de cuvânt al companiei L’Oreal a adoptat o atitudine mult mai incisivă la adresa acestor videoclipuri problematice: „Informațiile promovate de aceste videoclipuri sunt în contradicție directă cu angajamentele L’Oreal și cu munca pe care am derulat-o de mulți ani pentru protejarea mediului. Colaborăm cu echipele YouTube, solicitându-le să utilizeze toate mijloacele tehnologice de care dispun, pentru a informa utilizatorii platformei despre natura acestor videoclipuri și pentru a le limita impactul.”
Leave a Comment