Vorbești despre un produs și apoi îți apare ca reclamă pe Facebook. De ce?

Știi momentul ăla când vorbești despre un restaurant și te trezești după asta că feed-ul îți trântește o reclamă fix despre restaurantul respectiv? N-ai căutat niciodată pe Google numele localului, poate nu i-ai trecut nici pragul vreodată. Care e explicația, atunci?

Nu, nu e vorba despre microfonul telefonului tău. Nici Facebook, nici Instagram și nici alte platforme de social nu trag cu urechea la conversațiile tale.

Nu ne uităm la mesajele voastre, nu vă ascultăm microfonul, să facem acest lucru ar fi foarte problematic din multe puncte de vedere”, a insistat Adam Mosseri, șeful Instagram, într-un interviu acordat CBS News.

Cum ești urmărit?

Explicația e că giganții din social media te urmăresc prin metode de localizare (online și offline) și de stabilire a statutului demografic din care faci parte. Cu alte cuvinte, dacă te duci la o petrecere și prietenul tău îți vorbește despre cât de fain e localul X, Facebook știe că ai fost în același loc cu amicul tău, că v-ați întâlnit și ați vorbit unul cu celălat. Faceți parte din același grup demografic, interesele voastre se intersectează, iar asta e tot ce trebuie să știe Facebook ca să îți livreze un ad relevant despre localul X.

Siteurile, cumpărăturile sau, pur și simplu, termenii pe care îi folosești când dai un search pe Google țin de activitatea ta online. Pe baza acestei activități, companiile de social media îți livrează ad-uri despre lucruri pe care le menționezi în conversații private sau îți trec fugitiv prin gând.

Dincolo de lucrurile pe care le faci înafara platformelor de social, ce faci în interiorul lor e mai important. Interesele tale, locurile în care ai fost, grupurile din care faci parte sau lucrurile pe care le urmărești sunt comparate cu lista de prieteni. Dacă unul dintre ei are și cea mai mică conexiune cu un produs, atunci algoritmul îți va servi o reclamă pentru produsul respectiv într-o încercare de a ați prezice acțiunile și/sau interesele.

De aici impresia că Facebook trage cu urechea. Bine, o face, dar prin alte metode.

Ce poți face să nu fii urmărit?

Sunt anumite setări și permisiuni la care poți umbla astfel încât să limitezi modul în care îți sunt folosite informațiile. Chiar și așa, însă, prin simpla folosire a unei platforme de social media, aceasta are suficiente informații despre tine pe care să le folosească în scopuri publicitare.

Singura soluție eficientă e să renunți cu totul.

Iacob Șerban:
Leave a Comment

Acest website foloseste cookie-uri