La mai mult de o sătămână de la izbucnirea scandalului Cambridge Analytica, apele par să se fi reașezat suficient încât să evaluăm consecințele. După ce Mozilla a anunțat că retrage temporar publicitatea plătită de pe platforma lui Mark Zuckerberg, a urmat acțiunea în forță a lui Elon Musk, care a șters comunitățile Tesla și Space X, după care, ei bine, n-a mai urmat nimic. Sau, în fine, nimic semnificativ, ceea ce i-a făcut pe specialiști să spună că Facebook este too big to fail. Așa să fie? Dacă totuși vă gândiți să tăiați orice legătură cu această platformă de socializare, iată câteva dintre alternativele unde ați putea să migrați:
1. Twitter. Este opțiunea cea mai evidentă și platforma care are cea mai mare cotă de piață după Facebook, cel puțin în America. Doar că, ce să vezi, în România această platformă nu a prins, iar dacă arunci o privire, chiar și fugară, pe Twitter, realizezi de ce: aspectul general este mult mai puțin apetisant decât cel al Facebook, primând în schimb informația pură, cu valoare de eveniment, în vreme ce recurența interacțiunii dintre useri este mult, mult mai redusă. Timpul, cu alte cuvinte, care este necesar pentru a construi o comunitate de followeri relevantă este mult mai mare decât pe Facebook, iar asta are de-a face inclusiv cu motivele expuse mai sus.
2. LinkedIN. Da, ok, LinkedIN are, în mare, funcționalitățile pe care le are și Facebook, doar că este o platformă exclusiv business, unde primează interacțiunile în scop profesional. Așadar, orice fel de conținut având ca motivație o exprimare narcisistă, sau pur și simplu non-conținutul din categoria balastului informațional, bineînțeles că va fi privit cu scepticism pe LinkedIN. Această platformă respinge vedetismele prin însăși natura ei, de aici și aparenta lipsă de interes pe care o generează și tot de aici și succesul Facebook.
3. Instagram? Ok, sigur, da, asta poate fi o variantă, doar că nu este neapărat favorabilă textului, iar întâmplarea face că Facebook nu este doar un loc unde proliferează narcisiștii, ci și jurnaliștii respectabili sau publiciștii care favorizează ideile de întindere mare. Astfel, Instagramul rămâne cu adevărat locul celor care favorizează imaginea în defavoarea textului, iar asta aproape că ne-ar putea duce cu gândul la faptul că este, prin excelență, locul oamenilor superficiali. Asta dacă n-am ști că există suficient de mulți fotografi talentați, pentru care Instagramul a devenit locul preferat de exprimare.
4. Reddit. Această platformă a fost considerată cândva cel mai bun loc de pe internet, un argument în favoarea acestei afirmații fiind acela conform căruia conținutul primează în fața aspectului. Da, doar că pe de altă parte, oamenii care au spus asta n-au înțeles un lucru: Iphone nu are și nu a avut atât de mult succes doar pentru intuitivitatea softului de operare, ci și pentru că, ei bine, da – arată bine, iar ăsta este în continuare un factor foarte important pentru utilizatori. Cât despre reddit, trebuie să recunoaștem că arată rău, suficient de rău încât să crezi că este epava unui forum de prin anii 2000, rămasă, nu se știe cum, agățată de corpul mult mai aspectuos și mai robust al cuirasatului pe care îl folosim cu toții ca să navigăm prin internetul de astăzi.
Sursa foto: www.tipsotricks.com
5. Medium. Da, așa cum am mai scris, Medium este, într-adevăr o opțiune pentru cei nemulțumiți de Facebook, doar că utilizatorilor le va lua ceva timp să se obișnuiască cu ea. Concret, nu doar că aici contentul de calitate este la el acasă, dar nici aspectul sub care se prezintă platforma nu este de lepădat: o combinație inteligentă între o platformă de publishing clasică și un forum ceva mai acătării, în care thread-urile arată mult mai actual decât rudimentarele topic-uri disponibile în zorii epocii 2.0. Ca și în cazul Twitter, însă, o doză de scepticism în privința faptului că o astfel de platformă ar prinde în România, este cel puțin sănătoasă.
6. Snapchat. Varianta juvenilă a unui hibrid dintre Instagram și Facebook, Snapchat este raiul celor pentru care filtrele de augmentare a trăsăturilor feței și stickerele înseamnă ceva. Exact, de aici și caracterizarea juvenilă. Ah, sigur și faptul că mesajele se șterg după scurt timp, ceea ce probabil că face din Snapchat efemerida rețelelor de socializare. Dar aici se cam și oprește ceea ce știe să facă acest Photoshop cu muțunache mișcători al lumii digitale, aportul său în privința a ceea ce poate însemna expunerea de idei sau vreo formă de debate, chiar și agasant, cum devine uneori pe Facebook, fiind aproape nulă.
7. Youtube. Sigur, asta nu e neapărat o platformă de socializare în sine, cu excepția cazului când ești un vlogger, sau un producător de scurt-metraje, dar chiar și așa cota sa de piață este absolut impresionantă. Așadar, dacă vrei să dispari de pe Facebook, YouTube nu e neapărat prima opțiune, sigur, cu excepția cazurilor descrise mai sus și în cazul în care comentariile la video-uri reprezintă o formă de dialog interesantă pentru tine.
8. Whatsapp. Asemeni lui Signal și Telegram, intră în categoria mesageriei insant, fără alt scop decât dialogul în sine și de asemenea fără posibilități extraordinare de exhibare a ego-ului personal, lucru care îl face dezirabil pentru tot mai multe persoane. Singura alternativă cu adevărat viabilă la Facebook, dar lipsit, în același timp, de fascinația devenită aproape transă hipnotică pe care o exercită aceasta din urmă asupra utilizatorilor.
Concluzie: Facebook e încă rege. Și nu se întrevede încă nicio altă platformă care să-i ia locul.
Leave a Comment