”Summit-ul despre social media” organizat de Casa Albă este unul dintre subiectele acestei săptămâni, din mai multe motive: secretomania din spatele evenimentului – echipa președintelui american nepunând la dispoziția presei prea multe informații -, cât și interesul crescut cu privire la poziția lui Donald Trump în privința rețelelor de socializare.
Dragoste cu năbădăi
Relația lui Donald Trump cu social media e de love – hate. De la lansarea campaniei sale din 2016 pentru președinția Statelor Unite ale Americii și până în prezent, liderul de la Casa Albă a fost activ constant pe Twitter. Atât de mult încât a pornit scandaluri întregi de la o postare – împotriva presei, a opoziției, a țărilor vecine, a țărilor partenere și așa mai departe.
De fapt, legătura actualului președinte al SUA cu tehnologia din zilele noastre depășește barierele vieții de zi cu zi. Tot după campania din 2016, au început să apară suspiciuni cu privire la interferența Rusiei în alegerile americane – în favoarea lui Trump. Încă de atunci se fac investigații cu privire nu numai la modul în care Kremlinul a influențat cursul alegerilor, dar și a relațiilor dintre apropiații lui Trump și ruși.
În urmă cu două luni, Casa Albă a lansat un serviciu prin care oricine putea raporta dacă Facebook sau Twitter i-a cenzurat. Inițiativa n-a venit din neant. Chiar dacă cariera politică a lui Trump are o strânsă legătură cu activitatea sa pe social media, republicanii au început o adevărată campanie împotriva giganților tehnologici. Curând, lor li s-au alăturat și extremiști de extremă-dreapta.
Pentru a-și susține reușita electorală, Trump a început chiar și să atace rețelele de socializare – prin prisma cărora pare că a câștigat inimile americanilor. Zilele astea, președintele SUA a afirmat pe Twitter că nu ar fi avut nevoie de social media pentru a ieși învingător din cursa electorală. Nimic rău în asta, doar că în câteva mesaje mai târziu, acesta a atacat media mainstream, afirmând că mult mai valoroase sunt rețelele de socializare.
Controversa de la Casa Albă
Vorbeam la început despre summit-ul organizat de Administrația Prezidențială a SUA. Deși lista oficială nu a fost publicată nici până în prezent, mai multe persoane publice au anunțat personal pe platforma preferată a lui Trump că vor participa.
Purtătorul de cuvânt al Casei Albe susține că summit-ul va fi un moment prielnic pentru „liderii digitali de a avea o conversație solidă cu privire la oportunitățile și provocările mediului online de astăzi”.
Pe listă s-ar fi aflat și un caricaturist cu viziuni anti-semitice. Recent, Ben Garrison a publicat un desen în care George Soros era prezentat drept păpușar, controlat la rândul său de o mână pe care scrie Rotschild. După ce mai multe persoane au sesizat atitudinea caricaturistului, Casa Albă l-a ”dezinvitat”.
A rămas însă Bill Mitchell, care are o emisiune la radio și e un fenomen al conspirațiilor, sau un alt utilizator al platformei, cunoscut pentru meme-urile sale pro-Trump. Nu e clar ce-l recomandă pe Carpe Donktum, înafară de faptul că a câștigat un concurs cunoscut de meme. Pe listă mai e, printre aceștia, și o persoană care a avut în trecut un discurs instigator la ură împotriva musulmanilor.
Lipsesc însă adevărații ”lideri digitali”. Summit-ul lui trump se anunță a fi mai repede un discurs despre cât de stricte sunt reglementările rețelelor de socializare, în contextul în care nici măcar un reprezentant al Facebook, YouTube sau Twitter nu a fost invitat. Republicanii și susținătorii lui Trump (mai extremiști sau nu) sunt nemulțumiți de acțiunile companiilor tehnologice împotriva postărilor lor, însă uită să menționeze problemele mult mai grave pe care fiecare platformă le are. În fond, de ce ar face-o?
Leave a Comment