Taxa digitală, noua găselniță a Uniunii Europene în lupta cu giganții hi-tech

21 martie.

Nu, nu este noua dată propusă pentru sfârșitul lumii conform calandarului mayaș. Este, în schimb, data de la care Uniunea Europeană intenționează să instituie taxa digitală în valoare de 3% din veniturile brute. Sau, altfel spus, metoda prin care blocul comunitar speră să prevină ca giganții din domeniu să evite plata contribuțiilor de fiscalitate. Adică tot un fel de apocalipsă, dar pentru companiile cu venituri globale mai mari de 750 de milioane de euro, printre care intră, bineînțeles, Alphabet (compania-mamă Google), Facebook, Apple și Amazon.

Acești jucători nu vor fi însă singurii afectați, pentru că noua taxă digitală va afecta inclusiv așa-numitele servicii de intermediere practicate de platformele de vânzări directe, unde userii își pot vinde bunuri unii altora. Airbnb, eBay și Uber, spre exemplu, vor fi printre cei vizați, dar, pe de altă parte, creatorii de conținut original precum Netflix nu vor intra în această categorie. Cu toate acestea, din primele calcule reiese că cel mai mult vor afea de suferit companiile care merg în pierdere (gen Uber) sau cele aflate la limita profitului (Amazon).

În acest context, reacția americană, țara de unde aceste companii provin exclusiv, va fi cel mai probabil formulată în termeni duri. Secretarul Trezoreriei Steve Mnuchin a și declarat, de altfel, că „Statele Unite ale Americii se opun ferm propunerilor oricărei țări de a nominaliza companiile din domeniul digitalului. Unele dintre acestea se află printre cei mai mari contributori ai pieței locurilor de muncă din America precum și ai creșterii economice”. Chiar și așa, însă, o astfel de taxă va avea nevoie de ratificare din partea tuturor celor 28 de state membre ale Uniunii Europene, cu anumite țări unde fiscalitatea este mai permisivă, caz în care se află Irlanda, susceptibile să se opună. Ceea ce nu înseamnă, însă, în același timp, că țări precum Germania și Franța nu ar putea impune, totuși, această taxă pe cont propriu.

MediaStandard:
Leave a Comment

Acest website foloseste cookie-uri