Deși cursa electorală amintită stabilește direcția pe care o poate lua Uniunea Europeană, cetățenii nu le acordă importanță, iar absenteismul la vot este caracterizat de cifre îngrijorătoare. La nivel regional, în Europa de Est și Centrală se înregistrează o prezență la vot mult mai scăzută decât în Europa de Vest. În 2009, în Europa Centrală rata de absenteism a fost de 67%, față de Europa de Vest, unde a fost 48%.
La ultimul tur de alegeri, în 2014, România s-a situat pe locul 8 în ceea ce privește absenteismul la vot. Rata de participare a țării noastre a fost de 34,7%. Statele cu cea mai slabă prezență au fost: Slovacia – 13%, Republica Ceha – 19,5%, Slovenia – 20,96% si Polonia – 22,7%. În schimb, o prezență mare la vot s-a înregistrat în: Spania – 44,7%, Austria – 45%, Germania – 47,9%, Suedia – 51%, Danemarca – 55%, Grecia – 57,35%, Italia – 60%. În Belgia și Luxemburg votul este obligatoriu.
Marii absenți de la vot sunt tinerii, care aceștia preferă votul emoțional, aleg persoana, nu partidul, astfel evitând un vor structural.
Aceste statistici pot fi și o consecință a lipsei de informare a cetățenilor cu privire la semnificația alegerilor pentru PE.
De aceea, pentru alegerile din 2019, Parlamentul European a lansat o campanie, care este adresată în special tinerilor, și care dorește să trezească spiritul civic în aceștia. Campania se numește „This time I’m voting” (https://www.thistimeimvoting.eu/ ). Tinerii interesați pot participa activ la campanie completând formularul de pe site și distribuind link-ul pentru a atrage și mai multi oameni să le urmeze exemplul. Participanții pot face filmulețe prin care să explice de ce votează ei la aceste alegeri și să le promoveze.
Prin această campanie, Parlamentul European are intenția de a emite în spațiul public valorile UE, sperând ca până anul viitor să diminueze rata absenteismului.
Leave a Comment