Scandalul Cambridge Analytica. Începutul sfârșitului pentru Facebook?

La ora aceasta, cel mai probabil sunteți la curent cu cea mai controversată dispută a momentului din lumea digitală: raptul informațional masiv la care a fost supusă cea mai populară platformă de socializare din lume de către Cambridge Analytica, divizia SCL Group (Strategic Communication Laboratories).

Ce s-a întâmplat între timp, însă, este de natură să îngrijoreze managementul Facebook: acțiunile companiei scăzuseră, luni, cu 8 procente, ceea ce a anulat aproape 40 de milioane de dolari din valoarea de piață a companiei. Destul de sever pentru un jucător care monopolizase aproape toate modalitățile de exprimare în online, de la text, fotografie și mergând până la video. Adăugați la acest fapt și plecarea responsabilului cu securitatea Facebook, Alex Stamos, care va părăsi compania în viitorul apropiat și veți obține un tablou general nu tocmai fericit.

Ceea ce pare să fie însă la fel de îngrijorător, sau cel puțin o cauză concurentă pentru actuala cădere, este faptul că userii migrează masiv către whatsapp. Și, de altfel, nici nu există motive pentru care n-ar face-o, pentru că acesta pare să fie exact motivul pentru care Facebook va pierde, în cele din urmă, lupta: faptul că este atât de invaziv. În plus, un fenomen sociologic foarte interesant sapă de asemenea la temelia celei mai puternice platforme social media: anume că, din ce în ce mai mult, categoria de vârstă 12-17 ani se îndepărtează de Facebook din cauză că… ei bine, da, părinții lor înșiși sunt acolo. Și, cel mai probabil, ca un adolescent rebel ce te afli, nu vrei un motiv de control în plus pe lângă cele pe care deja le ai.

Nu în ultimul rând, concomitent cu toate aceste evenimente noi și noi playeri apar în piață, dintre care sistemul de mesagerie Signal se detașează în mod particular, fiind recomandat de nimeni altul decât Edward Snowden. Totodată, poate că ar merita vorbit despre Medium, o combinație interesantă între un site de știri și o platformă de publishing personalizată, cu o componentă colaborativă foarte inspirată, în care poți invita și alți editori înscriși pe platformă să participe la topic-uri într-o manieră ce amintește de perioada de glorie a forumurilor. Sigur, Medium nu a prins încă în România, deși a apărut de niște ani buni, dar niciodată nu e prea târziu.

Până una alta, înapoi la scandalul momentului, care până una alta necesită o reacție chiar din partea celui care a creat Facebook. Nu de altceva, dar de data asta beleaua este pur și simplu prea mare. Mark? Ai legătura.

MediaStandard:
Leave a Comment

Acest website foloseste cookie-uri