#rebuildtrust sau #deletefacebook, singurele opțiuni în urma scandalului Cambridge Analytica

Oare ce va spune Mark? Asta era întrebarea de pe buzele tuturor înainte ca fondatorul Facebook să adreseze, în sfârșit, cea mai puternică controversă care a afectat rețeaua de socializare în ultimii ani. Pentru că, da, dacă vă aduceți bine aminte, acest scandal nu este singurul de care este legat numele Facebook; nu mai demult de anul 2012, news feed-ul rețelei făcea experimente cu emoțiile utilizatorilor pentru a estima dimensiunea și viralitatea contagierii emoționale.

Pe de altă parte, actuala dispută este cu mult peste nivelul aceleia. Să încredințezi cu bună știință, pentru că varianta necunoașterii cauzei iese din discuție, din moment ce Mark Zuckerberg însuși vorbește despre un „abuz de încredere”, datele a 50 de milioane de oameni unor persoane care să le folosească apoi pentru a targeta reclame cu conținut politic în scopul de a influența rezultatele alegerilor, este pur și simplu rea-voință. Nu degeaba incită co-fondatorul Whatsapp, Brian Acton, la #deletefacebook, o campanie virală pe Twitter în acest moment.

Până să renunțăm la conturile de Facebook, să vedem însă ce a însemnat această rețea pentru fiecare dintre noi. Să facem, cu alte cuvinte, inventarul unei relații care avea deja probleme de ceva vreme și care acum este de-a dreptul nefuncțională:

1. Păi, în primul rând, după străvechiul și amuzantul, pe undeva, hi5, era cea mai simplă metodă de a te reconecta cu persoane (prieteni, colegi de liceu etc.) cu care pierdusei legătura

2. Socializarea devenea, dintr-odată, nu doar instantanee, pentru că aspectul acesta putea fi îndeplinit și printr-un simplu sms, dar totuși ceva mai vioaie și mai amuzantă. Era pentru prima dată când puteai vedea chestii ceva mai intime despre omul cu care vorbeai, chestii, bineînțeles, pe care el voia să le arate, iar un simplu sms nu putea face asta. Acest aspect a devenit simultan, însă, un inconvenient, întrucât foarte mulți nu doreau să afle asemenea lucruri despre cei apropiați lor, sau cel puțin nu cu frecvența cu care o făceau aceștia, adică foarte, foarte des. Iar de aici oamenii s-au sortat destul de mult, unii, mai gregari, continuând acest trend și devenind tot mai hipnotizați de un flux de noutăți de-a dreptul derizorii, iar alții distanțându-se de această rețea pe care o vedeau ca fiind din ce în ce mai frivolă

3. Noțiunea de actualitate, la rândul ei, devenea nu doar, dacă se poate spune așa, mult mai imediată decât înainte, ci și cumva mai relevantă, pentru că, dacă aveai încredere în opiniile cercului tău de prieteni, atunci aveai încredere și în știrile pe care le distribuiau

Și cam atât. Vă vine să credeți sau nu, motivele pentru care Facebook a intrat în viața noastră se cam opresc aici, tot restul, check-in-urile prin aeroporturi și solidarizările la nivel internațional la momentul atentatelor fiind niște lucruri de care nu avea nevoie nimeni la modul real, dar pe care oamenii se înghesuiau, totuși, să le ofere.

De ce? Ei bine, chiar aici este genialitatea rețelei, care, spre deosebire de inchiziție și, ceva mai târziu, de securitate, a înțeles un lucru simplu: că oamenii trebuie să spună lucruri despre ei din proprie inițiativă, ba chiar să le facă plăcere și nu să fie obligați, sau, după caz, torturați. În acest mic, dar mare detaliu, de altfel, stă succesul rețelei pe partea ei, să zicem așa, orwelliană, adică acel aspect care ține de supravegherea efectivă a utilizatorilor și care i-a adus reputația de Big Brother.

Să spunem doar atât despre resorturile care animă Facebook, însă, ar însemna să spunem doar un sfert din adevăr. Iar asta pentru că adevăratul mecanism care stă la baza Facebook nu este, nici mai mult nici mai puțin, decât narcisismul. Exact. Acest aspect primordial al ființei umane, activat încă din negura timpurilor, este ceea ce asigură succesul imediat al rețelei. Iar dacă mă întrebați pe mine, asta nu se va schimba prea curând.

Deși… însăși trupa Massive Attack și-a anunțat suspendarea activităților pe Facebook ca urmare a scandalului Cambridge Analytica, așa că, mai știi? Asta în vreme ce Mark Zuckerberg ne îndeamnă pe toți la reconciliere, mai precis la #rebuildtrust. Rămâne însă de văzut dacă vom mai putea reclădi încrederea dintre noi și Facebook ca urmare a recentei (și masivei) controverse în care au intrat. Ne revedem cu toții pe hi5?

MediaStandard:
Leave a Comment

Acest website foloseste cookie-uri