Rusofobie, câini, Rusia: cum folosește Kremlinul ”ura” împotriva rușilor ca unealtă propagandistică

Rusia s-a folosit de o analogie bizară într-o campanie pe care o descrie ca fiind menită să oprească ”rusofobia”. În centrul propagandei ruse se află, de această dată, niște căței – și prejudecățile oamenilor, aparent.

Moscova speră că, prin video-ul în care arată discriminarea unui husky siberian la o petrecere de câini – la care participă și un corgi, un bulldog englez și un beagle -, pretinsul sentiment de ură împotriva rușilor va fi temperat.

Atunci când organizatoarea evenimentului canin descoperă că noul invitat este un câine originar din Rusia, le închide ușa în nas patrupedului și stăpânului acesta. Numai că ceilalți câini au o părere diferită: supărați că nu se pot juca cu husky-ul siberian, încep să plângă și ies pe ușa deschisă.

„Oprește-te! Han! Este periculos. E rus!”, strigă o femeie. E prea târziu, câinii se joacă deja, nu înainte ca un mesaj să ruleze pe ecran: „Granițele sunt în capul uman. Nu mai răspândi ură. #StopHatingRussians”.

Rusia pretinde că este victima

Nu este prima oară când Rusia încearcă să ia rolul victimei pentru a câștiga simpatia internațională. Să nu uităm că, înainte ca Vladimir Putin să dea ordinul de atacare a Ucrainei, propaganda rusă pretindea că populația etnică rusă din regiunile ucrainene Donbas și Lugansk sunt victimele rusofobiei, fiind astfel necesară salvarea acestora.

Tactica a fost folosită începând cu 2014, când Rusia a anexat ilegal Peninsula Crimeea. Astfel, propaganda finanțată de Kremlin acuza de rusofobie pe oricine contesta acțiunile Moscovei. Un raport al Departamentului de Stat al SUA arată că această metodă a fost folosită pentru a explica suspiciunile comunității internaționale asupra Rusiei cu privire la o potențială invazie în Ucraina (raportul a fost publicat cu patru zile înainte ca forțele ruse să atace țara vecină, pe vremea când Kremlinul nega plănuirea unei astfel de operațiuni).

„De exemplu, Rusia susține că reacția negativă a comunității internaționale la invazia unei țări independente s-a datorat pur și simplu faptului că oamenii se temeau și urau Rusia. Conform graficului de mai jos, rusofobia nu a fost o problemă de interes major pentru Ministerul rus de Externe sau pentru posturile de dezinformare finanțate de stat până când armata rusă a invadat Ucraina. Afirmațiile de „rusofobie” persistă pe o serie de subiecte și sunt folosite ori de câte ori guvernul rus vrea să facă pe victima, când de fapt este agresorul”, se arată în document.

Laboratorul de cercetare criminalistică digitală al Consiliului Atlantic (DFRLab) constata, în 2018, o creștere semnificativă a prezenței cuvintelor ”rusofob” și ”rusofobie” în afirmațiile Ministerului de Externe și ale celor două organe de propagandă Sputnik și RT, în perioada 2001-2017.

Lansarea campaniei propagandistice ”Stop Russian Hate” nu este o surpriză. Narativul a fost folosit de Kremlin, începând cu 24 februarie, ca răspuns la sancțiunile occidentale. Astăzi, termenul ”rusofobie” din gura Moscovei este mai puțin despre ura împotriva rușilor și mai mult despre eforturile Rusiei de a manipula publicul – intern și extern. Ca și ”fascism”, ”rusofobia” a devenit o etichetă ușor de aplicat, care stârnește în continuare reacții puternice în rândul rușilor. În fond, ura este sentimentul care atrage cea mai multă atenție – fie ea chiar și pretinsă.

Alexandra Irina Minea:
Leave a Comment

Acest website foloseste cookie-uri