Pe 8 octombrie, la o zi după cea de-a 70-a aniversare a lui Vladimir Putin, podul care unește Rusia de Peninsula Crimeea a fost deteriorat. Într-o acțiune care a luat lumea prin surprindere, un camion a explodat pe podul Kerci, în apropierea unui tren petrolier. Ca urmare a acestui atac, o porțiune a podului a fost grav avariată, încetinind eforturile de război ale Rusiei în Ucraina.
Acum, FSB a arătat ceea ce spune a fi încărcătura camionului, grație unui sistem de raze X și detectoare de explozibili instalate pe pod. Cu toate acestea, imaginea contrazice grav o altă dovadă făcută publică de statul rus.
Ce declară FSB
Miercuri, Serviciul Federal de Securitate al Federației Ruse a declarat că cinci cetățeni ruși și „trei cetățeni din Ucraina și Armenia” au fost arestați într-un dosar penal legat de explozia din 8 octombrie. Responsabilă pentru orchestrarea acestui atac a fost, potrivit FSB, „Direcția principală de informații a Ministerului ucrainean al Apărării; șeful acesteia, Kyrylo Budanov, precum și angajați și agenți”, scrie site-ul 360tv.ru.
Alte informații menite pentru publicul rus se referă la traseul pe care încărcătura l-a făcut înainte de a ajunge pe podul de deasupra strâmtorii Kerci. Rusia susține că paleții au fost trimiși din portul maritim Odessa în Bulgaria, de acolo în Georgia și apoi în capitala armenă Erevan. Din Armenia, explozibilul a fost livrat la un depozit angro din Armavir și ulterior ridicat de șofer.
În plus, agenția rusă de securitate a publicat mai multe imagini cu camionul în cauză. În primul rând, o înregistrare video CCTV în care șoferul, Makhir Yusubov, îi arată interiorul camionului unui ofițer, în timp ce în colțul din dreapta al imaginii pot fi văzuți doi bărbați îmbrăcați în uniforme militare care stau. Apoi, o radiografie a încărcăturii camionului, în care se pot vedea mai mulți explozibili.
„Dovezile” Rusiei se contrazic
Cu toate acestea, informațiile publicate de FSB se contrazic între ele, după cum a arătat jurnalistul Oliver Alexander pe contul său de Twitter, întrucât vehiculele prezentate sunt diferite.
De exemplu, camionul prezentat în imaginile de supraveghere prezintă o punte spate dublă, în timp ce camionul din imaginea cu raze X are doar una singură.
Un alt aspect de remarcat este poziția roatei de rezervă. În imaginile CCTV, roata se află dedesubtul camionului, cât mai în spate. În radiografii, se poate observa că aceasta este poziționată imediat după ultimul set de roți.
Ce (nu) știm
În timp ce ultimele „dovezi” prezentate de FSB par a fi efortul serviciului de securitate de a se sustrage criticilor pentru că nu a împiedicat atacul, există încă multe necunoscute despre explozia de pe podul Kerci.
Citând mai multe canale Telegram ale poliției și securității rusești, The Spectator spune că șoferul ar fi primit livrarea de pe un site folosit de camionagii, postat de o companie cu o mulțime de recenzii pozitive – dar care nu mai este activă din 2020, când a fost vândută și cumpărată de un alt proprietar. Mai mult, Makhir Yusubov ar fi trebuit să ridice o încărcătură mixtă de 21 de tone de „materiale de ambalare” din Armavir, lângă Krasnodar, pentru a fi livrată la Simferopol, capitala Crimeei, pentru 48.000 de ruble – aproape 775 de euro.
Anunțul ar fi fost postat de un utilizator pe nume Oleg, cu un IP din Moscova, și a fost retras la 15 minute după ce a fost postat online, când șoferul a acceptat oferta.
Livrarea trebuia să ajungă la Simferopol a doua zi, pe 8 octombrie. După ce s-a odihnit pentru o noapte, camionagiul s-a pus în drum spre destinație. Potrivit acestor postări pe Telegram, a trecut de controalele de securitate de pe pod și și-a continuat drumul până când camionul a ajuns în apropierea unui tren petrolier, oprit din motive necunoscute.
Nu este clar de ce ofițerul care a verificat camionul nu a verificat încărcătura în mod corespunzător sau chiar dacă presupusele aparate de securitate de pe pod au funcționat – deoarece acestea ar fi trebuit cel puțin să alerteze ofițerii cu privire la încărcătura periculoasă pe care o transporta.
Leave a Comment