Procesul de revizuire a Codului de practică al UE privind dezinformarea, lansat în 2018, se va prelungi până în 2022. Motivul ar fi că 26 de noi potențiali semnatari s-au alăturat revizuirii.
Inițial, Comisia Europeană a cerut semnatarilor Codului, printre care se numără și rețele sociale ca Facebook și TikTok, să adopte noua formă a documentului până la sfârșitul anului. În luna mai, Comisia a publicat un ghid privind punctele ce ar trebui îmbunătățite, informează Euractiv.
Deși inițial semnatarii erau exclusiv giganți tech precum Facebook, Google și Twitter, tot mai multe companii s-au alăturat procesului. Opt noi membri potențiali s-au alăturat procesului în septembrie, urmați de 16 în noiembrie și 26 săptămâna trecută, printre care se numără și organizații civice sau grupuri de advocacy.
„Semnatarii actuali și potențiali trebuie să lucreze împreună eficient și să livreze un Cod puternic. Așteptările sunt mari, având în vedere mizele și timpul pressează”, a declarat comisarul pentru piața internă Thierry Breton.
Scopul Codului de practică privind dezinformarea
Într-o lume dominată de efectele dezinformării, documentul își propune să obțină de la „transparență în publicitatea politică până la închiderea conturilor false și demonetizarea furnizorilor de dezinformare”.
Forma actuală a Codului mai prevede și publicarea unor rapoarte periodice cu privire la măsurile pe care semnatarii, cu precădere rețelele sociale, le-au pus în aplicare pentru a combate dezinformarea COVID-19.
Rapoartele emise săptămâna trecută arată că multe dintre platformele de social media s-au concentrat, în primele două luni de toamnă, asupra informațiilor relevante despre vaccinuri. Tendința vine pe fondul criticilor privind modul în care au tratat dezinformarea anti-vax. Cu această ocazie, rețelele sociale au luat o serie de măsuri noi, precum adaptarea etichetării dezinformării, promovarea conținutului de încredere în căutările de informații despre vaccin și semnalarea anumitor termeni cheie programați pentru a genera avertismente de dezinformare.
Deși este în prezent voluntar, Comisia Europeană își dorește ca documentul să fie folosit în viitor alături de Digital Services Act (DSA), un pachet legislativ care va reglementa platformele online, aflat și el în lucru.
Puteți citi conținutul Codului UE de bune practici privind dezinformarea, în limba română, AICI.
Leave a Comment