TikTok nu a reușit să elimine 90% din reclamele politice cu informații false. Rezultatul vine în urma unui studiu care s-a desfășurat atât Facebook, cât și YouTube. Toate cele trei platforme au avut scăpări, însă TikTok se dovedește a fi cea mai slabă în moderare când vine vorba de acest subiect.
Studiul a fost făcut de ONG-ul Global Witness (care luptă împotriva practicilor ilegale ale companiilor printre altele) în parteneriat cu o universitate de inginerie din New York, fabricând 10 reclame politice (în engleză și spaniolă) care conțineau informații false sau mesaje de discreditare al procesului electoral. TikTok, Facebook și YouTube au reprezentat platformele analizate, iar rezultate nu sunt chiar îmbucurătoare.
Reclamele au fost create astfel încât să încalce normele celor trei platforme, însă unele dintre ele au reușit să treacă de filtrele de siguranță. În cazul TikTok, platforma a blocat o singură reclamă, deși reclamele politice au fost interzise cu totul încă din 2019.
Facebook a reușit să blocheze majoritatea dintre reclamele trimise, însă a avut probleme legate de cele în spaniolă; cinci dintre ele au reușit să treacă de sistemul de moderare. YouTube, pe de altă parte, s-a descurat mai bine, eliminând jumătate dintre reclame într-o singură zi, apoi a blocat direct contul de pe care cercetătorii trimiteau ad-urile respective.
Cu toate astea, cercetătorii au subliniat că ineficiența detectării dezinformării din alte limbi (de asta s-au folosit reclame în spaniolă), dar, mai ales, atunci când se întâmplă în alte țări este una dintre marile lacune pe care companiile de social media trebuie să le corecteze.
Rezultate prezentate în acest studiu au fost comparate cu altele din august care s-au desfășurat în Brazilia, tot pe fondul unor alegeri viitoare. Cercetătorii au descoperit că acolo, nici Facebook și nici YouTube nu au reușit să elimine reclamele politice care conțin mesaje false.
„Acest lucru arată diferența flagrantă dintre eforturile sale [ale YouTube] de aplicare a legii în timpul alegerilor naționale importante: în SUA au respins toate anunțurile noastre de dezinformare, în timp ce în Brazilia le-au aprobat pe toate, în ciuda faptului că dezinformarea electorală a fost foarte similară și că investigațiile au avut loc în același timp”, au spus cercetătorii în prezentarea studiului.
Facebook a generat rezultate chiar mai rele, nereușind să elimine reclamele care incitau la ură sau violență în țări precum Etiopia, Kenya și Myanmar.
Moderarea conținutului din țări non-anglofone este o problemă generală pentru companiile Big Tech și una care a ajuns să afecteze chiar și jurnalismul. Dacă și cum vor rezolva această vulnerabilitate rămâne de văzut, însă cu cât durează mai mult să fie soluționată, cu atât va produce pagube greu de estimat și posibile pierderi de vieți omenești în anumite regiuni de pe glob.
Leave a Comment