Fenomenul de fake news nu e unul recent, însă experții s-au întrebat întotdeauna ce îi face pe oameni să creadă în astfel de știri.
Echipa psihologistului Sam Wineburg de la Universitatea Stanford a încercat să răspundă la aceasta întrebare. Inițial, cercetătorii au cerut mai multor subiecți să citească un material de pe un site care, din punct de vedere estetic, îi dădea impresia utilizatorului că ar fi unul serios. În realitate, acesta aparținea unui grup considerat promotor al hate speechului, care promovează politici împotriva cuplurilor de același sex, conform Time.com.
Scopul lui Wineburg era să răspundă la două întrebări: de ce sunt chiar și cei mai inteligenți dintre noi atât de nepricepuți în a face judecăți despre ce să aibă încredere pe web si cum putem remedia aceasta situație.
Una dintre concluzii trase a fost că indiferent de experiență și educație, oamenii tind să se bazeze pe aspecte mai puțin importante atunci când judecă contentul de care se lovesc. Chiar dacă oamenii sunt ființe raționale, experții spun că în multe aspecte din viața de zi cu zi intervine gândirea irațională – mai ales în problemele uzuale. Autorul cărții ”On Second Thought: Outsmarting Your Mind’s Hard-Wired Habits”, Wray Herbert, a exemplificat acest proces prin comparația cu o vizită la magazin. Persoana în cauză nu are timp să analizeze toate brandurile de la un anumit produs, așa că se bazează pe familiaritate.
Același proces se aplică și în cazul unei știri: aceasta nu trebuie să fie neapărat adevărată, dar dacă se referă la un subiect cu care persoana în cauză este familiar sau pe care l-a mai auzit, există șanse foarte mari ca persoana să creadă.
Citiți mai multe pe Time.com.
Leave a Comment