Meta a dezvăluit cum funcționează algoritmul de recomandare de pe Facebook și Instagram. Mișcarea face parte dintr-un efort de transparentizare al proceselor prin care sistemele AI și de algoritm influențează ceea ce utilizatorii văd zilnic pe cele două mari platforme de social media.
În postarea de pe blogul companiei, Meta prezintă 22 de fișe explicative, care vorbesc limpede și clar despre modul în care funcționează sistemul AI de recomandare și algoritmii de stabilire a feed-ului personal. Fiecare dintre cele 22 de fișe vorbește despre sistemele din spatele principalelor servicii disponibile pe Facebook și Instagram (de la conținutul recomandat pe feedul Facebook și pâna la pagina de Reels a Instagram).
Modul de funcționare pentru recomandările din feedul de pe Facebook, spre exemplu, este explicat în patru pași, după cum urmează:
1. Colectarea unui inventar – sistemul adună o parte din conținutul public disponibil pe Facebook, care poate include fotografii, videoclipuri și linkuri.
2. Folosirea principalelor semnale – în continuare, sistemul de inteligență artificială ia în considerare o varietate de semnale despre conținut. Aceste semnale pot include modul în care utilizatorii au interacționat cu un conținut similar sau se pot referi la interesele de pe Facebook.
3. Realizarea de predicții – de aici, sistemul are modele care îl ajută să facă predicții despre conținutul public pe care utilizatorii îl vor considera ca fiind cel mai relevant și calitativ pentru ei.
4. Clasificarea postărilor în funcție de punctaj – în cele din urmă, sistemul clasifică conținutul din etapa anterioară. Conținutul despre care sistemul prezice că va oferi mai multă valoare pentru utilizatori este afișat mai sus în feed. Acest pas ajută sistemul să facă recomandări de conținut care să corespundă mai bine preferințelor utilizatorilor.
Pe lângă aceste metode prin care sistemul AI îți influențează feedul, Meta vorbește și despre modul prin care și tu poți să-l personalizezi. În principal, utilizatorii pot să indice algoritmului că nu sunt interesați de anumite postări dacă apasă butonul de ”show less” (sau ”show more” dacă îți place ce vezi), dacă ascund postările prin intermediul ”hide” sau dacă raportează conținutul.
Mai multe detalii despre cum funcționează găsești direct pe site-ul Meta, aici. Sistemele de recomandare de pe Facebook și de pe Instagram, însă, urmăresc pași similari cu cei prezentați mai sus.
Transparență sau nevoia de respectare a reglementărilor?
Într-o prefață a postării despre sistemul AI și algoritmi, Nick Clegg – președintele Meta pentru afaceri globale – a vorbit despre „etica deschiderii, transparenței și responsabilității”. Pe lângă transparentizarea acestor sisteme, Clegg a mai spus că Meta va pune la dispoziție noi instrumente destinate cercetării pentru a putea analiza, filtra sau căuta prin toate postările publice de pe Facebook sau Instragram (denumit Content Library, serviciul urmează să fie lansat în următoarele săptămâni).
„Având în vedere progresele rapide ale unor tehnologii puternice precum inteligența artificială generativă, este de înțeles că oamenii sunt atât entuziasmați de posibilități, dar și îngrijorați de riscuri […] În general, considerăm că, pe măsură ce aceste tehnologii sunt dezvoltate, companiile ar trebui să fie mai deschise cu privire la modul în care funcționează sistemele lor și să colaboreze în mod deschis cu sectorul industrial, guverne și cu societatea civilă pentru a contribui la asigurarea faptului că acestea sunt dezvoltate în mod responsabil”, a continuat Clegg.
Sună foarte bine aceste spuse, însă totul este prezentat ca și cum aceste decizii vin din mărinimia Meta. Ei bine, lucrurile s-ar putea să nu fie chiar așa. Viitorul pachet de legi DSA din Uniunea Europeană (ce va reglementa serviciile online), care intră în vigoare la finalul lunii august a acestui an, cere marilor companii de social media să fie transparente cu modul în care algoritmii lor funcționează. Mai mult, legea cere ca acestea să ofere instrumente de cercetarea a datelor sale publice. Sună foarte cunoscut, nu-i așa?
În acest sens, UE deja a numit 19 platforme ca fiind ”foarte mari”, lucru ce presupune că acestea vor fi reglementate mai dur decât celelalte, iar Meta se numără printre acestea.
Pentru a se pregăti de implementarea pachetului legislativ, Meta a prezentat formula prin care algoritmul său servește conținut utilizatorilor. Transparența este bine-venită, însă declarația lui Clegg – care pictează Meta ca luând această decizie în mod unilateral – nu este decât o încercare de a mai câștiga niște puncte de imagine pentru o compania ce suferă la capitolul reputație.
Leave a Comment