Mașinile moderne știu tot ce facem, fără acordul nostru

Devine din ce în ce mai greu să ne bucurăm de intimitate, indiferent unde ne-am afla. Fie că suntem în raza de acțiune a camerelor de luat vederi de pe stradă, fie că telefoanele noastre mobile ne înregistrează conversațiile pentru a ne trimite reclame personalizate, a devenit aproape imposibil să păstrăm doar pentru noi evenimentele personale. După cum a demonstrat un experiment desfășurat de către The Washington Post, nici în propriile mașini nu putem avea parte de intimitate. Articolul publicației americane începe cu o frază șocantă: ,,La volan, nu e nimic altceva în afară de tine, de drum — și de mașina ta înregistrându-ți liniștit fiecare mișcare.”

Cercetătorii care au realizat experimentul au reușit să acceseze sistemele unui Chevrolet Volt din anul 2017, marcă de automobile aparținând companiei General Motors. Descoperirile lor au fost alarmante: mașina înregistrează date personale despre șofer, itinerarele, acțiunile și apelurile sale, dar și date despre persoanele cu care acesta intră în contact, precum adresele de acasă, adresele de e-mail și fotografii cu ei. Și mai tulburător este faptul că General Motors nici măcar nu aduce la cunoștința proprietarului ce date despre acesta a colectat și folosit de-a lungul timpului. Și, totuși, dezvăluirile cercetătorilor nu reprezintă decât o mică pare din întregul proces de invadare a intimității, după cum chiar realizatorii studiului declară:

,,În Chevrolet-ul nostru, probabil am văzut doar o parte din ceea ce GM [General Motors] știe. Nu am văzut ce a fost încărcat pe calculatoarele GM, deoarece nu am putut accesa conexiunea celulară OnStar.”

De asemenea, echipa de cercetători a accesat și sistemele unor mașini Ford, descoperind că, odată la câteva minute, acestea înregistrează locația mașinii, chiar dacă sistemul de navigație este închis. Ei au emis avertismente și cu privire la Tesla Model 3, care poate colecta toate videoclipurile filmate cu una dintre numeroasele camere instalate pe mașină. Potrivit jalopnik.com, momentan companiile nu au la ce să folosească datele adunate, în afară de a le vinde altor branduri care vor să-și promoveze eficient produsele.

Se pare că acesta este prețul pe care trebuie să-l plătim în schimbul confortului, dar schimbul nu poate fi unul just, întrucât nu cunoaștem precis ce ne este luat. În fond, intimitatea nu este numai ceva ce-și doresc aceia care au ceva de ascuns, ci este un drept fundamental de a cărui conservare ar trebui să ne îngrijim.

Oprișor Alexandru:
Leave a Comment

Acest website foloseste cookie-uri