Mai mult de jumătate dintre români (55,6%) sunt de părere că au fost expuși, într-o măsură mare sau foarte mare, dezinformării, conform unui studiu realizat de INSCOP.
Dintre respondenții la studiu, doar 3,6% nu știu sau nu au dorit să răspundă la această întrebare. Procentul persoanelor care consideră că au fost expuși foarte puțin sau deloc la știri false este de 40,8%, față de 45,6% în iunie.
Printre persoanele predispuse să creadă că au luat contact cu fake news se numără tinerii cu vârste între 18 și 29 de ani, cei cu studii superioare și angajații care muncesc mai degrabă din birouri. Din această catgorie fac parte și indivizii care declară că au parte de un oarecare confort financiar.
La polul opus se află cei care nu folosesc rețelele sociale, dar și oamenii care au mai degrabă joburi unde depun efort fizic.
TV-ul, considerat a fi mai predispus spre dezinformare
În ceea ce privește consumul de știri, televiziunile rămân principala sursă de informare (53%). Rețelele sociale au fost indicate de 21% dintre respondenți ca fiind locul de unde aleg să se informeze, apoi ziarele și publicațiile online (15%).
Posturile TV sunt preferate de persoanele peste 45 de ani, angajații la stat și locuitorii din mediul rural sau din orașe mici. Tinerii, bucureștenii și utilizatorii de Instagram și TikTok apelează la social media pentru a se informa.
Astfel, televiziunile sunt considerate a fi cele mai susceptibile dezinformării (49%), urmate de rețelele sociale (35%). Persoanele predispuse să fie mai sceptice la adresa posturilor TV sunt bărbații, persoanele de peste 60 de ani și locuitorii din regiunile Nord Est și Sud Est. Tinerii până în 30 de ani și persoanele cu studii superioare consideră că platformele de social media sunt mai predispuse la fake news.
Sondajul a fost realizat de INSCOP în perioada 15-27 septembrie 2021, la comanda think-tank-ului Strategic Thinking Group.
Leave a Comment